5 Şubat 2020 Çarşamba

2020 Daruşşafaka Eğitim Kurumları Sınav Başvuruları Devam Ediyor

Tam burslu ve yatılı eğitim için Darüşşafaka Sınavı, 31 Mayıs'ta 24 ilde yapılacak.

Babası veya annesi hayatta olmayan, maddi olanakları yetersiz, başarılı çocuklara parasız ve yatılı eğitim fırsatı tanıyan Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nın 2020 yılı sınavı, 31 Mayıs Pazar günü saat 10.00’da Türkiye’nin 24 ilinde düzenlenecek. 
Sınavda başarılı olan, mali durum araştırması ve sağlık kurulu kontrolünden geçen öğrenciler ortaokuldan üniversiteye ücretsiz kolej eğitimi alma hakkı elde edecek.

Başvurular başladı. 

Bütün aileler çocuklarının iyi bir eğitim almasını, başarılı olmasını, mutlu yaşamasını, ailesine ve ülkesine yararlı olmasını ister. Darüşşafaka babası ya da annesi hayatta olmayan, maddi olanakları yetersiz, yetenekli çocuklara parasız ve yatılı bir eğitim fırsatı sağlıyor. Ülkemizin bütün çocuklarının iyi bir eğitim alma hakkı olduğunu düşünen hayırsever kişiler tarafından 1863’te kurulan Darüşşafaka, her yıl sınavla seçtiği öğrencilerin eğitim, sağlık, beslenme, barınma ve giyim gibi tüm gereksinimlerini karşılamakta, onları en iyi biçimde yetiştirerek liseden mezun ediyor. Darüşşafaka Lisesi’ni bitiren öğrenciler, İngilizce bilen, bilgisayar kullanabilen, bir müzik aleti çalabilen, spor yapan, çok okuyan bilgili gençler olarak üniversiteye başlıyor. Darüşşafaka, başarılı öğrencilerini üniversite eğitimleri süresince de burs vererek destekliyor.

Darüşşafakada Öğrenciler:

- Çağdaş teknolojiyle donanmış derslik ve laboratuvarlarda, bilgisayar destekli eğitim görür.
- Tam donanımlı zengin kütüphaneden yararlanır.
- Türkçe'yi ve İngilizce'yi doğru ve düzgün kullanmayı öğrenir.
- Açık/kapalı spor alanlarında basketbol, futbol, tenis oynar; yüzme öğrenir; jimnastik yapar.
- Büyük ve görkemli tiyatro salonunda gösteri izler, gösteri yapar.
- İstediği, yetenekli olduğu bir müzik aletini çalmayı öğrenir.
- Sağlık hizmetlerinden yararlanır.

Darüşşafaka Sınavı Başvurusu İçin TIKLAYINIZ...

Sınava Girmek için Gerekli Belgeler,

İstenen belgelerin eksiksiz ve doğru olarak Darüşşafaka Ortaokuluna ulaştırılması gerekir. İstenen belgeler şunlardır

- Doldurulan DARÜŞŞAFAKA GİRİŞ SINAVI BAŞVURU FORMU
- Adayın okumakta olduğu ilkokul müdürlüğünden alınacak, “ilkokul 4. sınıf öğrencisi olduğunu gösterir imzalı ve mühürlü belge” (Okul karnesi kabul edilmez)
- Nüfus Cüzdanı fotokopisi
- Vukuatlı Aile Nüfus Kaydı Örneği (Suret, fotokopi, muhtar belgesi, ölüm tutanağı kabul edilmez)
- (2) Adet yeni çekilmiş vesikalık fotoğraf

DARÜŞŞAFAKAYA KESİN KAYIT HAKKI:

Sağlık kurulunun, öğrencinin yatılı okula kabulüne bir engel olmadığına ilişkin ”Rapor” vermesine ve
Darüşşafaka Ortaokulu tarafından belirlenen tarihlerde yapılacak olan mali durum araştırmasına bağlıdır

OKULUN “SAĞLIK KURULU” DAVETİNE UYMAYAN, “MALİ DURUM ARAŞTIRMASI” SÜRECİNE KATILMAYAN ADAYLAR, SINAVDA BAŞARILI OLMUŞ OLSALAR DA KESİN KAYIT HAKKI KAZANAMAZLAR.

DARÜŞŞAFAKA ADRES: Darüşşafaka Ortaokulu - Darüşşafaka Cad. No:5/9 Maslak Sarıyer/İSTANBUL
----------------------------------------------------------------------------------------

2020 yılında Darüşşafaka Sınavı ne zaman yapılacak?

Kayıt Başlangıç Tarihi: 2 Ocak 2020, Perşembe
Kayıt Bitim Tarihi: 18 Mayıs 2020, Pazartesi
Sınav Günü: 31 Mayıs 2020, Pazar
Sınav Saati: 10.00*


* Adayların saat 09.00`da sınav yerinde hazır bulunmaları gerekmektedir.

Darüşşafaka Sınavı'na kimler başvurabilir?

- T.C. vatandaşı olması
- Annesinin ve/veya babasının hayatta olmaması
- Ailenin maddi durumunun öğrenimini sürdürmesine yeterli olmaması
- 2009 ya da daha sonraki yıllarda doğmuş olması (Yaş düzeltmesi geçersizdir.)
- 2019-2020 eğitim-öğretim yılında ilkokul 4. sınıf öğrencisi olması
- Beden ve ruh sağlığının yatılı okulda okumaya uygun olması
Yukarıdaki koşulların tümünü taşıyan adaylar, sınav kaydı için başvurabilirler.

Darüşşafaka Sınavı'na başvurmak için gerekli belgeler neler?

- Adayın okumakta olduğu ilkokul müdürlüğünden alınacak ve “ilkokul 4. sınıf öğrencisi olduğunu gösterir imzalı ve mühürlü belge” (Okul karnesi kabul edilmez.)
- Nüfus cüzdanı fotokopisi
- Vukuatlı aile nüfus kaydı örneği (Suret, fotokopi, muhtar belgesi, ölüm tutanağı kabul edilmez.)
- Adayın iki (2) adet yeni çekilmiş vesikalık fotoğrafı
- Başvuru Formu (doldurulmuş) 

Önemli not:

Aday kaydı için başvurular ONLINE ya da elden Darüşşafaka Ortaokulu'na (Darüşşafaka Mah. Darüşşafaka Cad. No:5/9 Maslak 34457 Sarıyer / İSTANBUL)  yapılabilir.

Başvuru için gerekli belgelerinin Darüşşafaka Ortaokulu'na elden ya da postayla ulaştırılması zorunludur.


Kesin kayıt hakkı, 

- Adayların, sınav kazandıktan sonra kendilerine bildirilen tarihlerde sağlık kuruluna girmek üzere okula gelmelerine,
- Sağlık kurulunun adayın yatılı okula kabulüne bir engel olmadığına ilişkin rapor vermesine,
- Darüşşafaka`nın belirlediği tarihlerde yapılacak olan mali durum araştırmasının sonucuna bağlıdır.

- Okulun “Sağlık Kurulu” davetine uymayan, “mali durum araştırması” sürecine katılmayan aday, sınavda başarılı olsa da kayıt hakkı kazanamaz.


Darüşşafaka Sınavı için iletişim

Adres: Darüşşafaka Ortaokulu – Darüşşafaka Caddesi No: 5/9 Maslak  34457 Sarıyer – İstanbul
Telefon: 0 212 939 28 00 – Dahili: 2812
Faks: 0 212 286 31 77 – 0 212 285 25 86 – 0 212 285 44 12
E-posta: kayit.kabul@dek.k12.tr


Darüşşafaka Sınav Merkezleri


İL OKUL TELEFON
 ADANA İsmet İnönü Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (0-322) 454 26 76
 AĞRI Şeyh Edebali İlkokulu (0-472) 215 12 16
 ANKARA Namık Kemal Ortaokulu (0-312) 425 24 05
 ANTALYA Başöğretmen Atatürk Ortaokulu (0-242) 312 66 70
 BALIKESİR Hatice Fahriye Eğinlioğlu İlkokulu (0-266) 244 85 45
 BURSA Setbaşı Ortaokulu (0-224) 327 75 11
 DENİZLİ Gazi İlkokulu (0-258) 263 50 06
 DİYARBAKIR: Şair Sırrı Hanım Ortaokulu (0-412) 228 29 54
 ERZURUM İsmetpaşa ilkokulu (0-442) 234 78 67
 GAZİANTEP Abdullah Kepkep İlkokulu (0-342) 230 31 42
 İSTANBUL Darüşşafaka Eğitim Kurumları (0-212) 939 28 00
 İZMİR Merkez Halit Bey İlkokulu (0-232) 262 47 22
 KARABÜK Merkez Şirinevler İlkokulu (0-370) 412 11 13
 KAYSERİ Besime Özdereci Ortaokulu (0-352) 223 22 35
 KONYA Mümtaz Koru İmam Hatip Ortaokulu (0-332) 351 12 22
 MALATYA Gazi İlkokulu (0-422) 323 13 81
 MARDİN 13 Mart İlkokulu (0-482) 213 29 07
 MERSİN İleri Ortaokulu (0-324) 237 12 30
 SAMSUN Merkez Alparslan İlkokulu (0-362) 231 10 42
 SİVAS Behrampaşa Ortaokulu (0-346) 221 22 77
 ŞANLIURFA Fevzi Çakmak İlkokulu (0-414) 313 51 27
 TEKİRDAĞ Kazandereli Memiş Pehlivan Ortaokulu (0-282) 261 59 70
 TRABZON Cudibey Ortaokulu (0-462) 321 12 94
 VAN Hüsrevpaşa İlkokulu (0-432) 216 12 23

ONLINE ÖN BAŞVURU İÇİN TIKLAYINIZ

DARÜŞŞAFAKA SINAVI 2020 GİRİŞ FORMUNU İNDİRMEK İÇİN TIKLAYINIZ

Not: Aday kaydı için başvurular ONLINE ya da elden Darüşşafaka Ortaokulu'na (Darüşşafaka Mah. Darüşşafaka Cad. No:5/9 Maslak 34457 Sarıyer / İSTANBUL) yapılabilir.
Başvuru için gerekli belgelerinin Darüşşafaka Ortaokulu'na elden ya da postayla ulaştırılması zorunludur.
Darüşşafaka Hakkında
Türkiye’nin eğitim alanındaki ilk sivil toplum kuruluşu olan Darüşşafaka Cemiyeti, annesi veya babası hayatta olmayan, maddi olanakları yetersiz ve yetenekli öğrencilere kaliteli eğitim olanağı tanıyarak yaşamlarını değiştiriyor. “Eğitimde fırsat eşitliği” misyonuyla 1863 yılından bu yana çalışan Cemiyet, bugüne kadar binlerce çocuğun Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nda çağdaş koşullarda okumasını ve yükseköğrenimleri esnasında burs almalarını sağladı. Tarihi boyunca ülkenin gelişiminin bireylerin gelişmesine paralel olacağı ilkesi ile hareket eden ve “eğitimle değişen yaşamlar” misyonunu benimseyen Cemiyet, 10 yaşında ailelerinden emanet aldığı çocukların; Atatürk ilkelerine bağlı, yaşam boyu öğrenen, araştıran, sorgulayan, çağdaş, özgüvenli ve topluma karşı sorumlu bireyler olarak yetişmesini sağlıyor. Bugün Türkiye’nin dört bir yanından sınavla seçilen 930 öğrenci, İstanbul Maslak’taki Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nda 8 yıl boyunca tam burslu ve yatılı okuyor. Yabancı dil ağırlıklı kaliteli bir eğitim sürecinden geçen öğrenciler, sosyal ve kültürel anlamda da tam donanımlı bireyler olarak yetişiyor.
2015 yılında Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Sosyal Konseyi (ECOSOC) tarafından Özel Danışmanlık Statüsü’ne layık görülen Darüşşafaka Cemiyeti, yine Birleşmiş Milletler’in en büyük sosyal sorumluluk projelerinden biri olan UN Global Compact üyesidir. 2013 yılında kurumsal yönetim derecelendirme çalışması yaptırarak yönetiminin şeffaflığını, hesap verebilirliğini ve sürdürülebilirliğini belgeleyen ilk sivil toplum kuruluşu olan Darüşşafaka Cemiyeti, 2018 yılında notunu 9,50'ye, 2019’da 9.54’e yükseltmiştir.
Detaylı Bilgi İçin
Yasemin Sayın
0545 538 32 35
Gamze Kaya
0534 245 91 05
Demet Eyi

İlkokul, Ortaokul ve Lise Denklik İşlemleri

MEB’de İlkokul, Ortaokul ve Lise Denklikleri Neye Göre Nasıl Yapılıyor?

30 Mayıs 2019 Perşembe tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 30789 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Denklik Yönetmeliği çerçevesinde gerçekleştirilir.

Bu Yönetmeliğin Amacı Nedir?

Bu Yönetmeliğin amacı, yurt içinde milletlerarası ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki (ilkokul, ortaokul ve lise) özel öğretim kurumları ve büyükelçilikler tarafından açılmış okullar ile yurt içi ve yurt dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarından alınan öğrenim belgesi ve diplomaların denklik işlemlerinde uyulacak usul ve esasları belirlemektir. MEB’deki denklik işlemleri bu yönetmeliğe göre gerçekleştirilmektedir.

e-Denklik Modülü Nedir?

e-Denklik Modülü, denklik işlemlerinin elektronik ortamda yürütüldüğü ve bilgilerin muhafaza edildiği sistemdir.

Denklik Merkezi Nedir?

Yurt dışında eğitim müşavirliği veya ataşeliklerde, yurt içinde ise il ve nüfusu 250.000 ve üzerinde olan büyükşehir ilçelerindeki millî eğitim müdürlüklerinde denklik iş ve işlemlerinin yürütüldüğü birimler vardır. Bu birimlerin adı denklik merkezidir. Denklik işlemleri bu merkezlerde gerçekleştirilir.

Denklik İçin Hangi Belgeler Gereklidir?

Karne, transkript, öğrenim belgesi, sertifika, ayrılma belgesi, süresi içinde sunulmuş geçici mezuniyet belgesi ve diploma gibi belgelerin asılları ile yapılır. Bu belgeler kayboldu veya zarar gördüyse öğrencinin öğrenim gördüğü okul müdürlüğünden aldığı, aslına uygunluğu okul müdürlüğü tarafından onaylanmış, suret ve fotokopiler ile de yapılabilmektedir.

Denklik Başvuru Belgeleri Hangi Okullardan/Kurumlardan Alınmalıdır?

Denklik için başvurularda kullanılacak evrakların (karne, transkript, öğrenim belgesi, sertifika, ayrılma belgesi, süresi içinde sunulmuş geçici mezuniyet belgesi ve diploma vb.) yurt içinde milletlerarası ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki özel öğretim kurumları ve büyükelçilikler tarafından açılmış okullar ile yurt içindeki ve yurt dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarından alınmalıdır.

Öğrenim Belgesi Alamadan Ders Yılı İçinde Gelen Öğrencinin Denklik İşlemleri Nasıl Yapılır?

Ders yılı içinde öğrenim belgesi olmadan gelen öğrencinin, eğitim-öğretimden uzak kalmaması için hangi ülke, okul ve sınıfta okuduğuna dair velisinin yazılı beyanı doğrultusunda geçici olarak okula devamı sağlanır. Ancak veliden öğrencinin öğrenim belgelerini üç ay içinde getirmesi istenir.

Savaş, Sığınma veya Afetten Dolayı Denklik Belgesi İbraz Edilemeyenlerin Denklikleri Nasıl Gerçekleştirilir?

Savaş, afet ve/veya sığınma nedeniyle denklik talebinde bulunanlardan belgelerini ibraz edemeyenlere seviye tespit sınavı uygulanır. Sınav sonucuna göre tespit edilen sınıf seviyesine denklik işlemi yapılır ve öğrencinin öğrenimine devamı sağlanır. Bu durumdaki öğrencilerin kesin denklik işleminin sonuçlandırılması işlemlerini öğrencinin velisi takip eder.

Denklik Başvurusunda Sunulan Evraklar Farklı Okul Türüne Göreyse Denklik İşlemi Nasıl Gerçekleştirilir?

Başarılı olduğu ders sayısı ve içeriği birlikte değerlendirilerek uygun ilköğretim ve/veya ortaöğretim okullarından birine veya bir sınıf, alan, bölüm veya dala denklik işlemi yapılır.

Denklik İşlemi İçin Okullara Göre Hangi Belgeler İstenir?

Denklik işlemi için başvuruda bulunanlarca, e-Denklik modülü üzerinden Denklik Belgesi Alacaklar İçin Başvuru Formu (EK-1) doldurulur, aşağıdaki belgelerin aslı ve birer fotokopisi forma eklenir:

Denklik Başvurusu İlkokul ve Ortaokul İçin İse:

Yurt dışındaki okullardan, yabancı uyruklu olup Türkiye’deki büyükelçilikler tarafından açılmış okullardan ve milletlerarası ilköğretim ve bünyesinde ilköğretim bulunan ortaöğretim düzeyindeki özel okullardan aldıkları son yıla ait onaylı karne, ayrılma belgesi veya varsa diploma istenir.

Denklik Başvurusu Ortaöğretim (Lise) İçin İse:

Dokuzuncu Sınıf Denkliği: 9. sınıfa denkliği yapılacak olanlar için ilköğretim diploması ya da ilköğretimi bitirdiğine dair belge;
10, 11 ve 12. sınıflara denklik için yurt dışındaki okullardan veya Türkiye’deki büyükelçiliklerce açılmış okul ve milletlerarası ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki okullardan aldıkları geçmiş yıllara ait karne, transkript veya ayrılma belgesi istenir.

Uzaktan Eğitim Alanların Diploma Denklik İşlemleri Nasıl Gerçekleşir?

Öğreniminin tamamını veya bir kısmını uzaktan öğretim yolu ile yapmış ve ara sınıfa kayıt yaptıracak olanlar için transkript veya öğrenim belgesi istenir.

Mezun Olanların Diploma Denklik İşlemleri Nasıl Gerçekleştirilir?

Mezun durumda olanlar için Apostil, Apostil olmadığı durumlarda eğitim bakanlığı, dışişleri bakanlığı ya da büyükelçilik onaylı diploma/diploma almaya hak kazandığına dair belge istenir.

Denklik İçin Sunulan Belgeler Nasıl Olmalıdır?

Belgelerin noter veya Türkiye Cumhuriyeti Dış Temsilcilikleri tarafından onaylanmış Türkçe tercümeleri gereklidir.

Diploma Denkliklerinde Hangi Kimlikler Kabul Edilir?

Kimlik belgesi, ikamet izin belgesi, geçici koruma belgesi, uluslararası koruma başvuru sahibi kimlik belgesi, uluslararası koruma statü sahibi kimlik belgesi, vatansız kişi kimlik belgesi ve pasaport belgelerinden biri ibraz olmalıdır.

e-Denklik Modülüne Hangi Belgeler Yüklenir?

Denklik Belgesi Alacaklar İçin Başvuru Formuna eklenen belgelerin sisteme yüklenmesi başvuruda bulunanlarca yapılır ve belgelerin asılları denklik merkezine ibraz edilir.

Denklik İçin Sahte Belge İbraz Edilirse Ne Olur?

Belgelerin sahte olması veya üzerinde tahrifat yapıldığının tespit edilmesi hâlinde denklik verilmez, verilmişse iptal edilir ve ilgili hakkında Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.

Denklik Belgesi Düzenlenirken Nelere Dikkat Edilir?

Sisteme yüklenen bilgiler aslına uygun mu değil mi diye incelemeden geçer, uygunsa başvuru belgeleri onaylanır ve başvurusu kabul edilir. Başvuru yapılan ilgili ülkeye göre ölçütler vardır ve başvurular sunulan evrak ve belgeler ışığında bu ölçütlere göre değerlendirilir. Denkliklerde ilköğretim ve ortaöğretim bir bütün hâlinde dikkate alınır.

Denklik İşlemlerinde Türkiye’deki Zorunlu Öğrenime Başlama Yaşı ile Diğer Ülke Farklıysa?

Türkiye’deki zorunlu öğrenime başlama yaşı, ilgilinin öğrenime başlama yaşı kabul edilerek sınıfı sınıfına denklik yapılır.

Geldiği Ülkedeki Toplam Öğrenim Süresi 12 Yıldan Fazla veya Az ise Ne Olur?

12 yıldan az veya fazla olan ülkelerde öğrenim görenlerden lise son sınıfa geçenler, liselerin son sınıfına geçenler gibi; lise son sınıfta öğrenim görenler ise liselerin son sınıfında öğrenim görenler gibi değerlendirilir.

Denklik Belgesine İtiraz Nasıl Olur?

İtiraz, denklik belgesini düzenleyen denklik merkezine yapılır. Denklik belgesine itirazda bulunulması hâlinde yeniden değerlendirme yapılır. Ancak ikinci defa itirazda bulunulması hâlinde itiraz başvurusu, denklik belgesini düzenleyen denklik merkezince Başkanlığa gönderilir. Başkanlık tarafından verilen kararlar kesindir.

Kaybolan veya Zarar Gören Denklik Belgesi Yeniden Nasıl Çıkarttırılır?

Denklik belgesinin zayi olması durumunda denklik merkezine ilgili müracaat eder. Belgenin onaylı bir örneği ilgiliye elden verilir veya posta ile gönderilir.

Yurt Dışından Gelen Öğrencilerin Diploma Notu Nasıl Hesaplanır?

Öğrenimlerini yurt dışında örgün veya uzaktan öğretim yoluyla yapmakta iken yurda dönen öğrencilerin, ülkemizdeki okullardan mezun olmaları hâlinde, diploma notları 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda belirlenir. Yönetmeliğin ilgili maddesi ise şu şekilde:
Ülkemizde öğrenim gördükleri yıllara ait yılsonu başarı puanlarıyla yurtdışında gördükleri derslerin yılsonu puanlarına,
b) Yurtdışında öğrenim gördükleri okullardan yılsonu başarı puanları 12 nci sınıfın ders kesimi tarihine kadar temin edilememesi durumunda,
- Ülkemizde öğrenim gördükleri öğretim yıl/yıllarına ait yılsonu başarı puanlarına göre belirlenir.
(2) Yılsonu başarı puanı, derslerden alınan ağırlıklı puanların toplamının bu derslerin haftalık ders saatleri toplamına bölünmesiyle bulunur.
(3) Belirlenmiş notlar;
a) 5'li sistemde, her bir nota 1.00 eklenip, çıkan sayı elliyle çarpılıp üçe bölünerek puana çevrilir. Bölme işlemi virgülden sonra dört basamak yürütülür.
b) 10’lu sistemde, her bir not 10 rakamıyla çarpılarak puana çevrilir.

Denklik İşlemlerinde Alan/Bölüm/Dal Tespiti Nasıl Yapılır?

Merkezî sınav puanıyla öğrenci alan ortaöğretim kurumları hariç olmak üzere, diğer ortaöğretim kurumlarının ara ve son sınıflarına alınacak öğrenciler için düzenlenecek denklik belgelerine, öğrencilerin devam edecekleri alan/bölüm/dal yazılır. Yurt dışında aldıkları karne veya belgelerde alan/bölüm/dal belirtilmemiş olan öğrencilerin en son tarihli öğrenim belgelerinden başlamak üzere okudukları dersler ve aldıkları notlar değerlendirilerek alan/bölüm/dal belirlenir.

Denklik İşlemleri İçin Sunulan Bitirme Belgesinde Mezun Olunan Alan/Dal/Bölüm Yazmıyorsa Ne Yapılır?

Ortaöğretim kurumlarını bitirenler seviyesinde öğrenim görmüş sayılan öğrencilerin denkliğe esas olan bitirme belgelerinde, mezun oldukları alan/bölüm/dal belirtilmemiş ise okudukları dersler ve aldıkları notlara göre alan/bölüm/dal tespiti yapılır. Bu tespitin yapılamaması durumunda, denklik belgelerinde, mezun oldukları alan/bölüm/dal belirtilmez.

Sınavla Bir Okula Yerleşip Yurtdışına Çıkan Sonra Yurda Dönen Öğrencinin İşlemleri Nasıl Gerçekleştirilir?

Merkezî sınav puanı ile bir okula yerleştikten sonra eğitimine devam etmek üzere yurt dışına giden öğrencilerin, merkezî sınavdan almış olduğu puan hakkı saklı kalır. Bu öğrencilerin eğitimleri devam ederken yurda dönmeleri hâlinde, denklik işlemleri yapıldıktan sonra Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda nakil ve kayıt işlemleri yapılır.

Açık Öğretim Liselerine Denklik İşlemleri Nasıl Yapılır?

Örgün veya uzaktan öğretim yoluyla sınıf geçme, kredi veya sertifikasyon sistemine göre ortaöğretim seviyesinde ara sınıflara devam edecek durumda olup açık öğretim liselerine devam etmek isteyenlerle öğrenim çağı dışına çıkanların denklik belgelerinde; okudukları dönem, kazandıkları kredi ve kaç dönem daha öğrenim görmeleri gerektiği belirtilir.

Kimler İçin Denklik Belgesi Düzenlenmez?

Türkiye Cumhuriyeti tarafından yurt dışında açılan okullardan ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden gelen öğrenciler için denklik işlemlerine gerek yoktur. Tasdikname, diploma ve diğer öğrenim belgelerine göre aynı türdeki okullara kayıtları yapılır ve dosyaları geldikleri okullarından istenir.

Sınav veya Yetenekle Öğrenci Alan Okullara Kayıt ve Nakiller Nasıl Olmakta?

Ülkemizde merkezî sınavla ve yetenek sınavıyla öğrenci alan okullara kayıt-kabul ve nakiller ise söz konusu okulların ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.

Büyükelçilikler Tarafından Açılmış Okullar ile Milletlerarası İlköğretim ve Ortaöğretim Düzeyindeki Okulların Denklik İşlemleri Nasıl Olur?

Milletlerarası ilköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki özel okullarda okumakta iken Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olanların denklikleri 5580 sayılı Kanunun 5. maddesi, büyükelçiliklerce açılmış ilköğretim okullarında okumakta iken Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olanların denklikleri ise 222 sayılı Kanunun 4. maddesi kapsamında yapılır.

Öğrenciyken Yurtdışına Çıkan ve Sonra Yurda Dönen Öğrencilerin Denklik İşlemleri?

Yurt dışından öğrenimine ara vermeden yurda dönen öğrenciler, yaşlarına bakılmaksızın denklik belgesinde belirtilen sınıfa alınırlar. Ancak öğrenimine ara vermiş ve yaş sınırını aşmış olanlara Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğine göre işlem yapılır.

Öğrenci Denklik Verilen Sınıftan Başka Bir Sınıfa Gidebilir mi?

Velilerin okul müdürlüklerine verecekleri dilekçe ile çocuklarının denklik belgelerinde belirtilen sınıfın bir alt sınıfına alınmasını istemeleri hâlinde, bu istek okul müdürlüğünce yerine getirilir. (Madde 14.1)

4 Şubat 2020 Salı

Disleksi Nedir, Okul Öncesi Dönemde Disleksi Nasıl Anlaşılır?

Çocuğunuz  sözcükleri  yanlış okuyor, okuma hızı düşük, okuyor ancak akıcı değil mi?
Yazdığı ya da söylediği, dilbilgisi ve noktalama kuralları yanlış, yazılı anlatımı açık değil veya düzensiz mi?

Sayıları algılama ve anlamakta güçlük çekiyor, doğru ve akıcı hesaplama yapamıyor, sayıları kullanarak akıl yürütmekte zorlanıyor mu? Bunlardan bir veya birkaçı çocuğunuzda varsa çocuğunuz disleksi olabilir.

Peki, disleksi nedir?

Disleksi Yazı Örneği
Öncelikle belirtmekte fayda var. Disleksi bir zihinsel yetersizlik sonucu oluşan bir durum değildir veya disleksiklerde zihinsel yetersizlik yaşanmaz. Yani özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda zeka geriliği yaşanmaz. 
Çok akıllı olarak çevresi tarafından gözlemlenen bu çocukların nasıl yavaş ve yanlış okudukları, öğretilmesine karşın niçin hala kötü yazdıkları, belli konularda bilgili ve becerikli olmalarına rağmen nasıl olup da ödev yapmak istememeleri, kendilerini toparlayıp ders çalışmaya odaklanamadıkları, gerekli bilgiye sahip oldukları halde bunları sınav kağıdına yansıtamadıkları, aileleri ve öğretmenleri tarafından anlaşılamamaktadır. 

Tanım olarak disleksi nedir?

Disleksi: Bireyin zekasının normal veya normal üstü olmasına rağmen okumada, yazmada ve dil becerilerinde problem yaşamasına sebep olan özel öğrenme bozukluğudur. Yani bireyin zekasının normal veya normal üstü olmasına rağmen yaşına, zekasına, verilen eğitim düzeyine göre yeterince öğrenememesidir. 
Çoğunlukla çocuk okula başladıktan sonra farkedilen disleksi okumanın yanı sıra dikkat ve hafızayı da etkilemektedir. Bu videomuzda, özgül öğrenme güçlüklerinden biri olan disleksi ne demek, belirtileri nelerdir, tedavi yöntemleri ve merak ettiğiniz bir çok konuya değineceğiz.

Disleksi hangi şiddette ve sıklıkta olur ?

Disleksi ağır olmayan, orta ve ağır derecede şiddet ile karşımıza çıkar. Ağır olmayan disleksi, eğitsel alanda öğrenme becerilerine ilişkin birtakım güçlükler yaşar. Öğrencilik yıllarında yeterli ve gerekli destek zamanında verildiğinde birey zorlukları aşabilir. Orta derecede disleksi, eğitsel bir-iki alanda bariz güçlükler yaşamaktadır. Okul hayatında özel desteğe ihtiyaçları olup belirli uyarlama ve düzenlemelere gereksinimleri vardır. Ağır disleksi, eğitsel alandaki öğrenme becerilerinde ciddi ve ağır zorlanmalar yaşamaktadır. Ev, okul ve hayatta uygun destekler verilmesine rağmen birey tüm etkinlikleri istenen düzeyde gerçekleştiremeyebilir.

1894 yılında Pringle Morgan’ın The British Medical Jounal’da (İngiliz Tıp Dergisi) yayınladığı makalesinde 14 yaşındaki Percy için şunlar yazıyordu:
“Tüm bu yoğun ve süreğen çalışmalara rağmen sadece, o da zorlukla, tek heceli sözcükleri okuyabiliyor. Ona uzun senelerdir öğretmenlik yapan okul müdürü, tüm dersler sözel yazılı değil de sözel işlenseydi Percy’nin okuldaki en başarılı çocuk olacağını belirtiyor.”

Fark edilmesi 1894 yılında olmasına karşın İngiltere’de bile disleksinin detaylı araştırılmaya başlanması 1970'lerde olmuştur. 

Disleksi nasıl anlaşılır?

Okul öncesi, ilköğretim ve ergenlik dönemi belirtileri olarak üçe ayırıp disleksinin nasıl anlaşılacağını aktaracağız. 

Okul Öncesi Dönemde Disleksi Nasıl Anlaşılır?

Disleksi Yazı Örneği 2
Dil gelişimi normal seyirde olan çocuklar 1 yaşındayken tek kelimeleri söylemeye başlar. 12-18 ay arası tek kelimeli sözcükler kullanır. 18-24 aylar arasında iki kelimeyi birleştirerek cümle kurmaya başlar. Anne bak, baba gel gibi. 2-3 yaşlarda iki ve daha fazla sözcükle cümle kurmaya başlarlar. Artık cümlelerinde 3-4 kelime yer almaktadır. Basit emirleri yerine getirirler, düzeylerine uygun soruları cevaplandırırlar. 3 yaş ve sonrasında kelime dağarcığı hızlı artar. Artık öğrendiği kelimeleri cümle içinde doğru olarak kullanmaya başlar. 4 yaş ile birlikte söylediğinin büyük çoğunluğunu yetişkinler anlayabilir. Geçmiş, şimdiki ve geniş zamanlı  cümleleri doğru olarak kurmaya başlar. 5 yaştan itibaren giderek artan bir oranda bir yetişkinin konuşmasına yakın formda soru cümleleri kullanabilir. 5-6 kelimelik cümleler kurabilirler. 
Okul öncesi dönemde disleksi belirtileri; konuşmada gecikme, sözcük dağarcığının yaşıtlarına göre daha az olması, nesnelerin isimlerini söylemekte zorlanma, devrik cümle kullanma, söylemesi gereken eylemin tersini söyleme (örneğin: "Dün babaanneme gittim" yerine "Dün babaanneme geldim"), "Hoş geldin." diyene "Hoşbulduk." yerine "Hoş Geldin" demek, bazı harfleri-kelimeleri yanlış söyleme, konuşmada bebeksiliğin devam etmesi, kelimeleri yanlış telaffuz etme-harf ya da hecelerin yerini değiştirme ( çiçek yerine kekiç, araba yerine abara, toprak yerine torpak gibi), uzun kelimelerin telaffuzunda zorlanma gibi çocuğa en yakınların anlayabildiği, diğerlerinin anlamakta zorlandığı şekilde telaffuz etmede zorlanma. Düzgün ve sıralı cümle zorlandıkları için kendilerini ifade etmekte güçlük yaşama, anlatılanları bölük pörçük ve dağınık anlatma sonucu dinleyenlerin birşey anlamaması, karmaşık yönergeleri anlamada ve yerine getirmede zorluk yaşama, sırasını karıştırma-sıralı şekilde gerçekleştirememe ve bu konuda çevrenin desteğine ihtiyaç duyma, diğer çocukların zevkle ve hızlıca öğrendiği şiir, şarkı ve tekerlemeleri öğrenmede güçlük çekmek, ayları, haftayı ve günleri sırasıyla sayamama okul öncesi döneme ait dil alanındaki disleksi belirtileri sayılabilir. 
Okul öncesi dönemde algısal-kavramsal alandaki disleksi belirtileri; kavramları öğrenmekte gecikir. Geometrik şekiller, sayılar, renkleri sırasıyla saymaya çalışırken zorlanırlar. Gruplama yapmakta güçlük yaşarlar. nesneleri uzunluk, genişlik, renk, şekil ve işlevlerine göre sınıflandırmakta zorlanabilirler. Mesela farklı renk ve büyüklükteki cisimleri-bilyeleri gruplamalarını istediğimizde yapamayabilirler. Mekansal kavramları öğrenmede güçlük yaşarlar. Örneğin sağ-sol, ön-arka, aşağı-yukarı, iç-dış kavramlarını oyunlarda ve etkinliklerde yerinde ve uygun bir şekilde kullanamayabilirler. Zaman kavramını öğrenmede güçlük yaşarlar. Dün-bugün-yarın, önce-sonra, sabah-akşam, geç-eken gibi zamana yönelik kavramları konuşurken yerinde kullanamayabilirler. Mesela dün parka gideceğiz, yarın okula gittik gibi. Sıralama yapmakta güçlük çekerler. Cisimleri büyükten küçüğe, uzundan kısaya sıralamakta güçlük yaşarlar. Mesela birbirinden farklı uzunluklara sahip kalemleri-çubukları sıralayamayabilirler, zorlanırlar. Benzerlik ve farklılıkları kavramakta ve ayırt etmekte güçlük çekebilirler.  
Okul öncesi dönemde bellek, dikkat ve organizasyon alanlarında sorun yaşayabilirler. Şiirleri, şarkıları, öğretmenleri, arkadaşları, akrabalarının isimlerini, işittiklerini, gördüklerini hatırlamakta güçlük çekebilirler. Dikkatlerini bir işte toplamakta ve işin sonunu getirmekte zorlanabilirler. Dikkat sorunlarının öğrenme sorunlarını artırdığını bilmekte fayda var. Çabuk sıkılırlar, etkinliklerin sonunu getiremezler. Mesela sınıfta yapılan resimlerden sıkılıp başka şeylerle uğraşabilirler. Her zaman yaptıkları işleri planlamakta, sırasıyla yapmakta güçlük çekebilirler, kıyafetlerini uygun sıraya göre giyemeyebilirler, sürekli ebeveyn açıklamasına ihtiyaç duyabilirler. 
Ritmik hareket etmekte sorun yaşayabilirler, kaba motor becerilerinde bazı sorunlar gözlemlenebilir. Mesela, müziğin ritmine uygun el çırpmakta, top atmakta, atılan topu tutmakta, zıplamakta, bisiklet sürmeyi öğrenmekte ve ip atlamakta sorunlar yaşayabilirler. Merdiven çıkarken sağ ve sol ayakları koordineli kullanıp merdiven inip çıkmada zorlanabilirler, yeterince hızlı koşamayabilirler. Denge sorunu yaşadıkları için sık sık düşebilir, tek ayak üstünde duramayabilir, seksek ve benzeri oyunlar oynayamayabilirler, sakarlıklar yapabilirler. 
Disleksik oldukları saptanan bazı çocukların desteksiz oturmaları ve yürümelerinde gecikme olmuş olabilir. Kas güçleri zayıf, yaşına göre normal olan ince motor becerileri gerçekleştiremeyebilirler. Mesela düğme iliklemek ve açmak, başkasının yardımı olmadan giyinme, boyama, kesme-yapıştırma, çizgi çalışmalarında zorluk yaşayabilirler. Kalemi düzgün tutamama, kalemi avuçlayarak tutma, şeklini bildiği halde geometrik şekilleri çizememe, makası, çatalı, kaşığı düzgün kullanamama, lego yap-boz gibi oyuncaklarla oynamak istememe görülebilir. 
El, göz ve ayakta çapraz dominans olabilirler. Mesela  yazarken sağ eli, topa vururken sol ayağını kullanma gibi el göz ve ayakta çapraz baskınlık olabilir. 
Okul Öncesi Döneme Ait Duygusal Sosyal Alanlardaki Disleksi Belirtilerine gelecek olursak konuşmada gecikme, sözcük dağarcığının yaşının altında olması, konuşmasının diğerleri tarafından anlaşılamaması gibi nedenlerden dolayı bu çocuklar kendilerini yeterince ifade edemedikleri için akranlarıyla sorun yaşamasına, dışlanmasına, yalnız başına oynamasına veya oyunlarda kendinden küçükleri tercih etmesi ve onlarla oynamasına sebep olabilir. 
Gelişim alanlarında sorun yaşadığını fark eden çocuk kendini değersiz, başarısız ve yetersiz hissedebilir. Bu şekilde algıladığı için oyunlara katılmak istememe, hırçın davranma, belli davranış sorunları gösterme, akranlarına göre kolay ağlama, mutsuzluk, moralin sık bozulması, okula gitmek istememe gibi belirtiler görülebilir. Zorlandıkları oyun veya oyuncaklarla oynamak istemeyebilirler, kendilerini daha başarılı buldukları oyun ve oyuncakları tercih edebilirler, sürekli aynı oyunları tercih edebilirler, grup oyunlarına katılmak istemeyebilirler, boyama yapmak veya şarkı söylemek istemeyebilirler. Hareketli ve sabırsız olabilirler, bu durum da oyunlarda sırasını bekleyememe, arkadaşları tarafından mızıkçı olarak tanımlanmalarına, oyunlardan kopmalara, dışlanmaya ve yalnız oyun oynamak zorunda kalmalarına sebep olabilir. 
Yüz ifadelerini anlamakta, jest ve mimikleri anlamlandırmakta güçlük çekebilirler; bu durum iletişimde güçlük çekmelerine sebep olmaktadır. Yaşadıkları bellek sorunu nedeniyle kuralların sık hatırlatılmasına ihtiyaç duyulabilir. Disleksili çocukların bir çoğu yaşıtlarına göre daha çocuksu davranmakta, olaylara daha kaygılı yaşlakmakta, daha hassas olmaktadırlar. 
Disleksi Yazı Örneği 3
YAZININ DEVAMI GELECEK....



29 Temmuz 2017 Cumartesi

Öğretmen Atamalarında Mülakat Kaldırılacak mı? MEB Bakanından Açıklama...

Bakan Yılmaz: Mülakatta itiraz sayısı azalıyor

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz öğretmen atamaları ile ilgili açıklama yaparken çok merak edilen bir soruya da yanıt verdi. Bakan Yılmaz, öğretmen atamalarında mülakatın kaldırılmayacağını söyledi.
.......................
Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, FETÖ/PDY soruşturmaları kapsamında 33-34 bin öğretmenin ilişiğini kesmek zorunda kaldıklarını belirterek, "Geçen yıl 50 bin öğretmen atadık. Bu yıl 20 bin öğretmen atadık. Ayrılan 34 bin öğretmenin yerine 70 bin öğretmen atadık. Dolayısıyla bir açığımız yok" dedi.
Bakan Yılmaz, Ankara'dan İstanbul'a giderken Bolu'da Dağkent mevkiindeki Yurdaer Camii'nde cuma namazı kıldı. Çıkışta vatandaşlarla sohbet eden Bakan Yılmaz, gazetecilerin de sorularını cevaplandırdı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yardımcı doçentlikle ilgili açıklaması hatırlatılan Bakan Yılmaz, "Gayemiz eğitimde kaliteyi artırmak. Hem temel eğitimde hem orta öğretimde hem de yüksek öğretimde kaliteyi artırmak. Sayın Cumhurbaşkanımızın böyle bir talebi oldu. YÖK Başkanı Sayın Yekta Saraç da açıkladı. Bununla ilgili bir komisyon oluşturuldu. Bu komisyon oluşacak, çalışacak. Taleplerle ihtiyaçlara bakılacak, bazı yerlerde de öğretim üyesi eksiği de var. Bazı yerlere YÖK izin vermesine rağmen açılamayan bölümler var. İhtiyaç neyse, ilim neyi gerektiriyorsa, eğitim kalitesini düşürmeden o komisyon çalışma yapacak. Daha sonra önümüze koyacak. Koyduktan sonra inşallah bir mesafe alırız" dedi.
'34 BİN ÖĞRETMENİN YERİNE 70 BİN ÖĞRETMEN ATADIK'
Bakan Yılmaz, "FETÖ operasyonlarında görevlerinden alınan öğretmenler nedeniyle yeni eğitim öğretim yılında öğretmen açığı olacak mı?" şeklindeki soruya, "Biz 33-34 bin öğretmenin ilişiğini kesmek zorunda kaldık. Geçen yıl 50 bin öğretmen atadık. Bu yıl 20 bin öğretmen atadık. Ayrılan 34 bin öğretmenin yerine 70 bin öğretmen atadık. Dolayısıyla bir açığımız yok. En son rakam Türkiye'nin hemen hemen her yerinde Marmara Bölgesi hariç, öğretmen oranı norm kadroya oranı hep yüzde 90'ın üzerinde. Bu büyük bir rakam. Allah devletimize ve milletimize zeval vermesin" diyerek cevap verdi.
'ÖĞRETMEN ATAMALARINDA MÜLAKATI KALDIRMAYACAĞIZ'
Öğretmen atamalarında mülakatında kaldırılmayacağını açıklayan Bakan Yılmaz, şöyle devam etti:
"Mülakatları kaldırmayacağız. En son 20 bin öğretmen atadık. İtirazlar çok azdı. Arkadaşlardan bilgi istedim. Kendi almış olduğu puanla bu mülakat nedeniyle 3 bin kişinin sıralaması değişmiş. Dolayısıyla da o 3 bin kişiyi gelecek dönemde mümkün olduğu kadar daha da azaltalım ki herkes bunu kabullenebilsin. Mülakatta bu zordur. Ama ilk yapılanda bu daha fazlaydı. Bu mülakatta daha az itiraz oldu. Önümüzdeki dönemde inşallah herkesin itiraz edemeyeceği bir sistemi ortaya koyacağız."
Bakan Yılmaz, Dağkent Mahallesi Muhtarlığı önünde vatandaşlarla ve çocuklarla sohbet ederek çay içti. Öğrenciler, okulda bir eksikliğin olup olmadığını soran Bakan Yılmaz'dan Kürkçüler TOKİ Ortaokulu için halı saha istedi. Bakan Yılmaz, Vali Baruş'tan öğrencilerin isteğinin yerine getirilmesini istedi. Bakan Yılmaz, daha sonra İstanbul'a yola devam etti.

Kimler OHAL Komisyonuna İtiraz Edebilir? OHAL Komisyonuna İtiraz Hakkı Olanlar? OHAL Komisyonuna Başvurabilecekler Kimler?

Anayasa Mahkemesinin son kararları ışığında, OHAL komisyonuna kimler başvurabilir?

Anayasa Mahkemesinin 26 Temmuz 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan son kararları ışığında, OHAL komisyonuna kimler başvurabilir?
......................................................................
685 sayılı KHK ile ihdas edilen Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonunun 17/07/2017 tarihi itibariyle başvuruları almaya başlaması ile Komisyona kimlerin başvurup başvuramayacağına dair tartışmalar da başlamış durumda.
Haklarında KHK'lar ile doğrudan işlem tesis edilenlerin Komisyona başvurabileceğine dair 685 sayılı KHK'nın 2. Maddesinin açık hükmüne rağmen, bazı görüş sahiplerinin; haklarında KHK'lar ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin de Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvurabileceğine dair değerlendirmeleri var ki, bu değerlendirme doğru görünmüyor.
ANAYASA MAHKEMESİ: SADECE KHK İLE HAKKINDA DOĞRUDAN İŞLEM TESİS EDİLENLER OHAL KOMİSYONUNA BAŞVURABİLİR
Anayasa Mahkemesinin 20/07/2017 tarihli ve 2016/22302 sayılı bireysel başvuru kararı da sadece KHK'lar ile haklarında doğrudan işlem tesis edilen gerçek yahut tüzel kişilerin Komisyona başvurabileceğini teyit etmektedir. Mezkur karara konu olayda kapatılan bir özel eğitim kurumunda öğretmen olarak çalışan başvurucunun, çalışma izninin iptal edilmesi nedeniyle bir kısım haklarının ihlalinin ortadan kaldırılması ve tazminat talebini konu edinen bireysel başvuruyu Anayasa Mahkemesi; "başvuru yollarının tüketilmemesi" gerekçesiyle kabul edilemez bulmuştur. Mahkeme, çalışma izninin iptali şeklindeki idari işleme karşı olağan kanun yollarının açık olmadığına ya da var olan kanun yollarının fiilen etkisiz hale geldiğine dair ikna edici bir açıklamada bulunamayan başvurucunun olağan başvuru yollarını tüketmediği sonucuna varmıştır.
HAKKINDA KHK İLE DOĞRUDAN İŞLEM TESİS EDİLMEYENLER İDARİ VE YARGISAL YOLA BAŞVURMALIYDI
Buradan hareketle, Anayasa Mahkemesine yapılan bireysel başvuruya konu olay ile aynı hukuksal statüde olanların, öncelikle olağan idari ve yargısal başvuru yollarına müracaat edilebileceklerini kabulde zaruret vardır. Hemen ifade etmek gerekir ki; hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenler için Anayasa Mahkemesinin kararında belirtilen olağan idari ve yargısal başvuru yollarından biri Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu değildir. Zira, karara konu olayda olduğu gibi hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin, 685 sayılı KHK'nın 2. maddesi uyarınca Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru yapmaları mümkün değildir.
Anayasa Mahkemesinin verdiği 20/07/2017 tarihli ve 2016/25923 sayılı bireysel başvuru kararı da yukarıda vardığımız sonucu doğrulamaktadır. Zira Anayasa Mahkemesi, 672 sayılı KHK ile kamu görevinden çıkarılan ilgilinin başvurusunu "Başvuru yollarının tüketilmemesi" gerekçesiyle kabul edilemez bulmakla birlikte, "Başvurucunun, 685 sayılı KHK'nın 7. maddesinde belirtilen usul ve sürede Komisyona başvurmasında serbestiyetine" demek suretiyle de hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilen başvurucu için Komisyonu adres göstermiştir. Oysa ki, hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyen 2016/22302 başvuru numaralı kararın başvurucusu için Komisyonu başvuru yeri olarak işaret etmemiştir. O halde, hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin, olağan idari veya yargısal başvuru yollarına müracaatları gerekir.
667 SAYILI KHK'NIN VERDİĞİ YETKİYLE HAKKINDA İŞLEM TESİS EDİLENLER DE OHAL KOMİSYONUNA BAŞVURAMAZ
Burada 667 sayılı KHK'nın 4. maddesinin 1. fıkrasının verdiği yetki ile bu maddede belirtilen makam, mercii veya kurullarca kamu görevinden çıkarılanların durumlarının irdelenmesinde de fayda görüyoruz. Haklarında doğrudan KHK ile işlem tesis edilmeyenlerin, Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru yapmalarına, 685 sayılı KHK'nın 2. maddesi hükmü uyarınca imkan bulunmamaktadır.
Olağanüstü hal süresince çıkarılan KHK'larda ve özellikle 667 sayılı KHK'da düzenlenen tedbirler bakımından aynı KHK'nın 10. maddesinde yürütmenin durdurulamayacağına dair hüküm haricinde, bu tedbirler bakımından idari yahut yargısal başvuru yollarına müracaat konusunda kısıtlayıcı bir hüküm getirilmemiştir. Bu nedenle 667 sayılı KHK'nın 4. maddesinin 1. fıkrasına göre kamu görevinden çıkarılanların genel hükümler çerçevesinde idari ve yargısal başvuru yollarına müracaat edebilecekleri kanaatindeyiz. Bu şekilde kamu görevinden çıkarmalar nihayetinde idari bir tasarruftur. KHK'nın verdiği yetkiye istinaden yapılması nedeniyle bu tasarrufların yargı denetiminden bağışık olduğuna dair kazai içtihatlara iştirak etmediğimizi belirtmek isteriz. Zira bu şekildeki kamu görevinden çıkarmalar yasama organının inisiyatifi ile olmamıştır.
ASKERİ ÖĞRENCİLERİN DURUMU
Son olarak burada değinmek istediğimiz konulardan biri de kapatılan askeri okullarda bulunan öğrencilerin Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru hakkının bulunup bulunmadığıdır.
Olağanüstü hal sürecinde çıkartılan KHK'lar ile kapatılan askeri okul öğrencilerinin öğrenciliklerine son verilmemiş, bu öğrenciler dengi sivil lise ve üniversitelere yerleştirilmiştir. Dolayısıyla askeri öğrenciler hakkında KHK'lar ile doğrudan ilişik kesme işlemi yapılmamıştır. Burada yapılan işlem öğrencilikle ilişik kesilmesi değil, ilgili KHK madde hükmünde de açıkça belirtildiği üzere dengi okullara nakil işlemidir. Askeri öğrenciler hakkında Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından idari işlem tesis edilmek suretiyle askeri okullardan sivil okullara yerleştirme işlemi yapılmıştır. Sonuç olarak; OHAL KHK'ları ile haklarında doğrudan işlem tesis edilmemiş askeri öğrenciler, Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonunun, 685 sayılı KHK'nın 2. Maddesinde belirlenen görev kapsamı dışındadırlar.
Memurlar.Net - Özel

Danıştay'dan sözleşmeli öğretmen mülakatı için önemli karar

Danıştay 12. Dairesi, sözleşmeli öğretmen sınav komisyonu hakkında kritik bir karar verdi. Mahkeme,komisyonu oluşturacak kamu görevlilerine ilişkin hiçbir belirleyici somut kriter bulunmadığı gerekçesi ile yürütmeyi durdurdu.
--------------------------------------------------

Eğitim İş, Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmeliğe karşı dava açtı. Yönetmeliğin KPSS'yi bertaraf eder nitelikteki kariyer ve liyakat ilkelerini hiçe sayan sözlü sınav uygulaması ve bu sınava ilişkin bağlı hükümlerin, Anayasa'ya aykırı olduğunu belirten sendika, yönetmeliğin çok sayıda hükmünün iptal edilmesi istedi.

Danıştay 12. Dairesi'nde görülen davada mahkeme sözlü sınavı yapacak olan sınav komisyonunun oluşumuna ilişkin Yönetmeliğin 9. maddesinin 1. fıkrasının, komisyonu oluşturacak kamu görevlilerine ilişkin hiçbir belirleyici somut kriter bulunmadığı gerekçesi ile yürütmesinin durdurulmasına karar verdi.

Eğitim İş'ten yapılan açıklamada şöyle denildi: "Kararda yer alan Daire hakimlerinin çok sayıdaki karşı oy görüşlerinden de anlaşılacağı üzere yönetmeliğin hukuken tartışmalı çok sayıda hüküm içerdiği açıktır. Özellikle sözleşmeli öğretmelerin alımına ilişkin sözlü sınav uygulamasının kariyer ve liyakat ilkelerini yerine getirmekten uzak olacağı, bununla birlikte yönetmelikte, mülakatın keyfilikten uzak ve yargı denetimine elverişli olacak şekilde gerçekleştirilmesine ilişkin düzenlemelerin yer almamış olması, ayrıca, Sözleşmeli öğretmenlere eş durumu, sağlık, eğitim, can güvenliği, engellilik durumlarına yönelik mazeret nedeniyle yer değiştirme imkanı tanınmaması nedeniyle daire hakimlerinin karşı oylarının yer aldığı görülmüştür. Bakanlığın kararda yer alan hususları iyi tahlil etmesi gerektiğini düşünüyoruz. Mevcut haliyle sözleşmeli öğretmen istihdamı yönetmeliği birçok yönüyle hukuken tartışmalı ve kariyer ve liyakat ilkesini sağlayabilmesi bakımından eksiktir."

Sözleşmeli öğretmenlere yönelik yönetmelik 8 Ağustos 2016 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girmişti.

Mahkeme kararı için Tıklayınız.

KDK, Hatalı HGS Cezalarının İptali Kararı

HGS'deki hatalı cezalar iptal edildi

Hızlı Geçiş Sistemi'ndeki hatalar nedeniyle kesilen para cezaları vatandaşları mağdur ediyordu, Kamu Denetçiliği Kurumu olaya müdahale ederek cezaların iptal olmasını sağladı.
-----------------------------------------------------
Sabah'ın haberine göre Kamu Denetçiliği Kurumu, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Hızlı Geçiş Sistemi'ndeki (HGS) hatalar sebebiyle kesilen idari para cezalarının iptal edilmesi talebiyle şikayet başvurularını, idareyle yaptığı görüşmeler sonucunda çözüme kavuşturarak vatandaşların mağduriyetini giderdi.

Vatandaşların, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün HGS sistemindeki hatalar sebebiyle taraflarına kesilen idari para cezalarının iptali için yaptıkları itirazlara cevap alamadıklarını söyleyerek Kamu Denetçiliği Kurumu'na yaptıkları başvuru olumlu sonuçlandı.
Kurum yetkilileri, konuyla ilgili şikayetleri gerekli makamlara ilettikten sonra verilen tavsiye niteliğindeki kararla birlikte hatalı para cezalarının iptal edildiğini açıkladı.