OKS'nin, dershanelerin öğrencinin hayatında belirleyici unsur haline gelmesine yol açarak okullarımızı ikinci plana attığı biliniyor. Yeni geliştirilen Ortaöğretime Geçiş Sistemi öğrencilerin performansının çok boyutlu olarak sürece yayılmış bir şekilde değerlendirilmesini sağlayacak.
OKS'nin, dershanelerin öğrencinin hayatında belirleyici unsur haline
gelmesine yol açarak okullarımızı ikinci plana attığı biliniyor. Yeni
geliştirilen Ortaöğretime Geçiş Sistemi öğrencilerin performansının çok
boyutlu olarak sürece yayılmış bir şekilde değerlendirilmesini
sağlayacak.
Ülkemizde, ilköğretimden ortaöğretim kurumlarına geçişte öğrenciler
arasında 1970'li yıllara kadar herhangi bir yarış ve rekabet
bulunmamaktaydı. Temel eğitimden sonra devam edilecek okul türü,
öğrenciler için yaşamsal önem taşıyan ve hayatın en önemli dönüm
noktalarından biri sayılan olay durumuna gelmemişti. Ancak özellikle
üniversitelere duyulan talebin artmasıyla birlikte ortaöğretim kurumları
üniversitelere öğrenci gönderme başarısına dayalı olarak ayrışmaya
başladı. Bu durum, üniversitelere öğrenci yerleştirmede başarılı olduğu
düşünülen ortaöğretim kurumlarına duyulan talebin artmasına neden oldu.
Başlangıçta Fen ve Anadolu liseleri gibi okullara duyulan ilgi fazla
olsa da bunların sayısı sınırlı olduğu için, diğer liseler olumsuz bir
etiketlemeye maruz kalmaksızın, öğrencilerin mutlu bir şekilde eğitim ve
öğretim gördüğü kurumlar olma özelliğini sürdürdü.
Ortaöğretim kurumlarımızda durum bu şekilde devam ederken,
üniversitelere öğrenci göndermede başarıları ile dikkat çeken Fen ve
Anadolu liselerinin sayılarının artırılmasının eğitim sistemimiz
açısından çok yararlı olacağı düşünüldü ve yerel düzeylerdeki
taleplerin de baskısıyla bu liselerin sayısı hızla artırılmaya
başlandı. Sonuçta Fen ve Anadolu liselerinin sayıları 1300'lere dayandı
ve ortaöğretim kurumları, bir kısım okulların çok tercih edildiği ve
bir kısım okulların da iddiasız okullar olarak damgalandığı ikili bir
yapıya büründü. Özellikle 1998 yılından sonra YÖK'ün yaptığı kat sayı
düzenlemesiyle ÖSS ham puan ortalamaları yüksek olan bu okullar daha da
avantajlı konuma geldi. Tüm bunların etkisiyle özellikle son yıllar
itibarıyla Fen ve Anadolu liseleri ile Genel ve Meslekî liselerin
arasındaki makas iyice açıldı. Dolayısıyla ilköğretimi bitiren
öğrencilerin gözünde bu okulları kazanabilmek, bir varlık yokluk
meselesi hâline dönüştü.
Daha fazla beklenemezdi
İlköğretim ve ortaöğretimi kuşatan bu gelişme, her açıdan
ürperticiydi. Öncelikle sayıları az iken çok seçkin birer eğitim kurumu
olan Fen ve Anadolu liseleri, sayılarının çoğalmasıyla birlikte bu
özelliğini kaybetti. Bunun yanı sıra daha önceden, ülkenin hangi ücra
köşesinde olursa olsun, okulunu ve dersini önemseyen öğrencilerin
iddialarını sürdürebildikleri ve çalıştıkları zaman başarılı
olabildikleri birer eğitim kurumu durumunda olan binlerce lise ve
meslek lisesi, sıradanlaşarak "iddiasız" okullar hâline dönüştü.
Üniversiteye uzanan yolda ortaöğretim kurumlarının bu şekilde
sınıflamaya dayalı bir yapıya dönüşmesinin yarattığı panik havasıyla
1980'li yıllara kadar sadece İstanbul ve Ankara gibi büyük illerimizde
az sayıda bulunan dershanelerin sayısı inanılmaz boyutlara ulaştı.
Zamanla dersaneler okulların önüne geçmeye, ilköğretim kurumlarımızdaki
eğitim-öğretim önemini yitirmeye, 8. sınıfın sonunda düzenlenen OKS'yi
kazanmak da öğrencilerimizin tek hedefi hâline gelmeye başladı. Tüm bu
sebeplerle de OKS varlığını sürdürürken eğitimi iyileştirme adına
yapılan bütün çalışmaların kalıcı bir etkisinin olmadığı da açık bir
şekilde ortaya çıktı. Dolayısıyla ilköğretimden yükseköğretimin sonuna
kadar 16 yıl süren eğitim öğretim sürecinin tam orta yerinde, 8 inci
sınıfın sonunda yapılan, hem ilk sekiz yıllık temel eğitim dönemini
bloke eden hem de sonraki ortaöğretim ve yükseköğretim dönemi için
belirleyici unsur ve eşik hâline gelen OKS'nin masaya yatırılması bir
zorunluluk olmuştu.
İşte eğitim sistemimizi derinden etkileyen ve başta müfredat
yenileme olmak üzere, eğitimi iyileştirme adına yapılan birçok
çalışmayı da âdeta anlamsız kılan bu problematik çerçevesinde yeni
Ortaöğretime Geçiş Sistemi geliştirildi.
Ana çerçeve
Yeni sistem çerçevesinde Fen ve Anadolu liselerine girişte tek
belirleyici kriter olan OKS kaldırılmıştır. Sekiz yıllık başarının,
yaklaşık iki saat süren tek oturumluk bir sınavla belirlenmesi;
ilköğretimin özellikle 6, 7 ve 8' inci sınıflarında gerçekleştirilen
eğitim ve öğretimin ihmal edilmesine yol açmaktaydı. Yeni sistemle
birlikte öğrencilerin ilköğretim sonundaki performansı; 6, 7 ve 8' inci
sınıfların sonunda müfredat odaklı sınavlarla belirlenecek ve bu
şekilde öğrencilerin bilhassa okuluna ve derslerine önem vermesi
sağlanmış olacaktır. Ortaöğretime geçişte esas alınacak toplam puan
hesaplanırken okuldaki bütün derslerden yıl boyunca alınan başarı
puanları yanında; öğrencilerin okula uyumu, öz bakımı, kendini
tanıması, etkili iletişimi, sosyal etkileşimi ve değer bilinci, sorun
çözmesi, sosyal faaliyetlere katılımı, takım çalışması ve sorumluluk,
verimli çalışma ve çevre duyarlılığı gibi davranış nitelikleri de
dikkate alınacaktır. Buna göre 6, 7 ve 8' inci sınıfların sonunda
yapılan müfredat odaklı sınavlardan elde edilen puanların yüzde 70'i,
öğrencilerin okuldaki tüm derslerden elde ettiği yıl sonu başarı
puanlarının yüzde 25'i ve belirlenen davranış ölçütlerine dayalı olarak
elde edilen davranış puanının yüzde 5'i toplanarak her sınıf için
ortaöğretime yerleştirme puanı hesaplanacaktır. Ayrıca bu üç sınıftaki
performansa dayalı olarak elde edilecek olan ortaöğretime yerleştirme
puanlarından 6' ıncı sınıfın yüzde 25'i, 7 inci sınıfın yüzde 35'i ve
8' inci sınıfın da yüzde 40'ı alınarak öğrencinin Genel Ortaöğretime
Yerleştirme Puanı elde edilecektir. Böylece öğrenci hakkında, sadece
anlık performansa dayalı değil, geniş bir zaman dilimine ve üretilen
çok boyutlu performans göstergesine dayanan daha sağlıklı bir
değerlendirme yapılmış olacaktır. Bu şekilde oluşturulan yeni sistemde
öğrencilerin, üç yıl boyunca okulda yapılan derslere motivasyonlarının
devam etmesi ve temel eğitim niteliği taşıyan ilköğretim eğitiminin
ruhuna uygun bir şekilde bütün derslerin önemsenmesi sağlanacaktır.
Ayrıca 6, 7 ve 8' inci sınıfların sonunda düzenlenecek olan müfredat
odaklı merkezî sınavlarda yabancı dilden de soru sorulması, ülkemizde
hep eleştiri konusu olan yabancı dil eğitiminin niteliğinin
yükseltilmesi yönünde önemli bir adım teşkil edecektir.
Sadece seçmeye değil, sürece de katkı sağlanıyor
Yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemi, öncelikli olarak Fen ve Anadolu
liselerine öğrenci seçmede daha doğru ve sağlıklı bir model ortaya
koyarken, eğitim ve öğretimin diğer boyutlarına da katkı
sağlayacaktır. Bu bağlamda yeni sistem sayesinde ilköğretimdeki eğitim
ve öğretim durumunun sınıflar, dersler, öğretmenler; okullar, il, ilçe
ve bölgeler bazında değerlendirilmesi mümkün olacaktır. Bugüne kadar,
ülkemizdeki ilköğretimin durumuyla ilgili olarak genel
değerlendirmelerin ötesinde, fikir yürütülebilecek ve yeni politikalar
geliştirmeye zemin teşkil edecek nitelikte ayrıntılı bir değerlendirme
yapılamamıştır. Yeni sistemin hayata geçmesiyle birlikte ilköğretimin
âdeta röntgeni çekilmiş olacaktır. Böylece yeni sistem sayesinde,
ilköğretimde bundan sonra yapılacak bütün iyileştirme çalışmaları için
çok yönlü ve ayrıntılı bir veri tabanı üretilmiş olacaktır. Yıllardan
beri ölçme yapılmadan geliştirilmeye çalışılan alanlarda, bundan böyle
yapılacak iyileştirme çalışmaları genellemelerle değil, çok yönlü
saptamalara dayalı olarak ve daha bilinçli bir şekilde yürütülecektir.
Dolayısıyla yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemi ile birlikte Bakanlık bir
anlamda kendi kendini mercek altına alacak bir mekanizma geliştirmiş
olmaktadır.
Eğitimde hesap verebilirlik dönemi başlıyor
Eğitim sistemimizin en sorunlu yönlerinden biri de sistemin her
boyutunda "hesap verebilirlik" mekanizmasının düşük olması ve hatta
bazı uygulamalar için bu durumun hiç söz konusu olmamasıdır. Örneğin,
şimdiki durumda, verimi ve başarısı düşük bir öğretmenin ve okul
yöneticisinin, bu eksikliklerinden dolayı her hangi bir yaptırımla veya
başka bir davranışla karşılaşması söz konusu değildir. Böyle bir
işleyişin ve kültürün olmaması nedeniyle şimdiye kadar OKS gibi merkezî
sınavlarda öğrencilerin yaşadıkları başarısızlık, genelde öğrencilerin
devam ettikleri okulla veya doğrudan öğretmenleri ile
ilişkilendirilmemiştir. Çünkü OKS başarısı gerçekten de öğretmenle ve
okulla pek fazla ilişkili değildi. Yeni sistemle birlikte öğrencilerin
başarısı ya da başarısızlığı, öncelikle akla öğretmenlerini ve okulunu
getirecektir. Çünkü yeni sistemde öğrencinin başarısının
değerlendirilmesinde temel ölçütler, okulda verilen müfredata dayalı
eğitim-öğretimle ve öğretmenin niteliğiyle çok yakından ilgilidir.
Yeni sistem doğru okunmalıdır
Yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemini, eğitim sistemimizin şartlarını
iyileştirmeye yönelik olarak şimdiye kadar yapılan okul, derslik ve
öğretmen sayısını artırma, bütçe ve teknolojik altyapıdaki iyileştirme
gibi çalışmalarla bir tutmamak gerekir. Yeni sistemin bir ruhu ve
felsefesi bulunmaktadır. Sınırları ve çerçevesi çok açık olarak
belirlenmiştir. Temennileri değil, gerçekleşmesi mümkün olan amaçları
içeren bir yapıya sahiptir. Ayrıca yeni sistemle ortaya konan amaçlar,
gerçekleşip gerçekleşmeyeceği test edilebilir niteliktedir.
Bu nedenle yeni sistemi, başta eğitimciler olmak üzere tüm
kamuoyunun daha özenli bir şekilde ele alması gerekir. Tabi ki yeni
sistemin daha fazla anlatılması gerekmektedir. Ancak yeni sistem
kamuoyuna yukarıda örnek verdiğimiz iyileştirme çalışmalarından
birisini tanıtır gibi yüzeysel tanıtım odaklı bilgilendirmelerle değil,
daha derin, felsefi ve bilimsel temeli olan açıklamalarla
anlatılmalıdır.
Eleştiriler antitez içermemektedir
Mevcut OKS'nin eğitim sistemine, çocuklarımıza verdiği zarar
herkesçe kabul edilen bir gerçek olmasına rağmen yeni Ortaöğretime
Geçiş Sistemine karşı çıkanlar, eğitimimizin OKS'nin yarattığı
tahribattan kurtulabilmesi için hiçbir açılım sunamamaktadır. Yapılan
eleştiriler de dersaneye yönelmenin artacağına dikkat çekmekle
sınırlıdır. OKS bağlamında şu ana kadar yaşanan sorunlar açık bir
şekilde ortadayken hem bir çıkış yolu aramamak hem de bulunan yolu
eleştirmek aslında eğitim sistemimizin "gemisini kurtaranı kaptan
yapan" özelliğinin devamını istemekten başka bir şey değildir. OKS'nin
yol açtığı sorunlarla ve yeni geliştirilen sistemin mantığıyla ilgili
ortaya konulan tezlere rağmen bazı eğitimcilerin ve bilhassa bazı
eğitimbilimcilerin sağlam temelleri olan herhangi bir "karşı tez"
oluşturamamaları, sadece "dershanelere yönelmenin artacağına" dikkat
çeken sıradanlaşmış bir söylemi tekrar etmeleri düşündürücüdür.
Eğitimle dolaylı ilgisi olan kişiler istisna tutulmak üzere
eğitimcilerin ve eğitimbilimcilerin konuyu daha akılcı, bilimsel ve
yöntemli olarak ele almaları gerekmektedir. Bunun için aşağıdaki iki
soruya cevap vermek doğru bir çıkış yolu olabilir:
OKS'nin; dersanelerin öğrencinin hayatında belirleyici unsur hâline
gelmesine yol açarak okullarımızı ikinci plana attığı, müfredatı,
bilhassa bazı boyutlarını tamamen yok sayarak bloke ettiği, sekiz yılın
sonunda iki saatlik bir zaman dilimine sıkıştırıldığı için öğrenciler
ile velileri üzerinde müthiş bir stres yarattığı doğru değil midir !
Yeni geliştirilen Ortaöğretime Geçiş Sisteminin öğrencilerin
performansının çok boyutlu olarak ve sürece yayılmış bir şekilde
değerlendirilmesini sağlayacağı, anlık değerlendirmenin yarattığı
stresi parçalara bölerek azaltacağı, okulu öğrencinin nezdinde daha
anlamlı kılacağı ve onun geleceğini belirleyecek önemli unsurlardan
biri haline getireceği yanlış mıdır !
Sistemin sınırları
OKS sadece Fen ve Anadolu liselerine öğrenci seçmek için
yapılmaktaydı. Yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemini, en geç iki yıllık bir
geçiş döneminden sonra ortaöğretim kurumlarının tamamına geçişi tayin
eden bir sistem olarak işletmek gerekir. Çünkü yeni Ortaöğretime Geçiş
Sistemi öğrencileri sadece seçme amacıyla geliştirilmiş bir sistem
değildir. Yeni sistemde, öğrenci başarısının değişik unsurlar göz
önünde bulundurularak ve sürece dayalı bir şekilde belirlenmesi
hedeflenmektedir. Yeni sistemin sadece Anadolu ve Fen liselerine
öğrenci yerleştirmek için kullanılması, sistemin uygulanması için
çekilecek zahmete değecek nitelikte değildir. Ayrıca bu durum, yeni
Ortaöğretime Geçiş Sisteminin amacı ve temel felsefesiyle de
örtüşmemektedir. Dolayısıyla yeni sistemle birlikte OKS'nin başka
özellikleri gibi sadece Fen ve Anadolu liselerine öğrenci yerleştirmeyi
sağlayan işlevi de sona ermelidir. Bu çerçevede yeni sistem,
ilköğretimi tamamlayan öğrencilerin ortaöğretim kurumlarının tamamına
yerleştirilmesi için kullanılabilecek şekilde geliştirilmelidir. Bu
şekilde OKS paralelinde oluşan, "kazanılan okul" diye ayrıcalıklı bir
niteliğe kavuşmuş olan okulların dışında kalan eğitim kurumlarının da
"kazanılan" okul düzeyine yükselerek "iddiasız" okullar olmaktan
kurtulabilmeleri sağlanmış olur.
OKS tamam, ya ÖSS!
Yeni sistem; ilköğretimden yükseköğretime kadar 16 yıl süren eğitim
ve öğretimin tam ortasında yıllardır uygulanmakta olan LGS/OKS'nin her
iki yarıya da zarar verdiği, yani ilk sekiz yılı bloke ettiği, ikinci
sekiz yılın da âdeta biletini kestiği gerçeğinden hareketle Türk Eğitim
Sisteminin yaşadığı tıkanmayı ortadan kaldıracak önemli ve köklü bir
girişimdir. Ancak karşımızda bir de OKS'nin benzeri olan ÖSS sorunu
var. ÖSS'nin de OKS gibi ortaöğretimi bloke eden ve yükseköğretime
geçişi âdeta tek başına tayin eden bir eşik hâline geldiğini görmek
gerekir. Bu nedenle yeni Ortaöğretime Geçiş Sisteminin eğitim
sistemimizde yaratacağı dönüşümün tamamlanması için ÖSS'nin de masaya
yatırılması ve aynı mantık çerçevesinde yeni bir Yükseköğretime Geçiş
Sisteminin (YÖGES) geliştirilmesi gerekmektedir.
Söz öğretmende
Yeni Ortaöğretime Geçiş Sisteminde önemli bir yer tutan %25'lik okul
puanlarının verilişinde objektif davranılamayacağı dile
getirilmektedir. Bu durumda, yeni sistemle birlikte eğitim ve öğretimin
en önemli temellerinden biri olan ölçme ve değerlendirmenin doğru bir
şekilde yapılabilmesini sağlayacak yeterlilikte mekanizma ve değerin
olmadığı gerçeği ortaya çıkmaktadır. Yeni sistemin uygulanması
açısından meseleye bakmak bir tarafa, bu, eğitimimiz adına çok önemli
bir sorundur. O zaman yeni sistemle ilgili olarak bu noktadan
hareketle dile getirilen düşünceyi bir "saptama" ve sistemin iyi
işleyebilmesi için de bir "uyarı" olarak adlandırmak gerekmektedir.
Sistem geliştirilirken yapılan özenli araştırma, sorgulama ve
çözümleme çalışmaları esnasında böyle bir sorunun gündeme gelmemesi
düşünülemezdi. Nitekim bilhassa okul başarısının önemli bir yer tuttuğu
yeni sistemin başarılı bir şekilde uygulanabilmesi ve yeni sisteme
geçilmese bile eğitim ve öğretim adına daha nesnel bir değerlendirmeye
katkı sağlayacağı belirlenen 100'lük puan sistemine geçiş, ortak
sınavlar ve sınavlarda çıkan soru dağılımıyla ilgili olarak yeni
yönetmelik düzenlemeleri yapıldı.
Bu süreçle ilgilenen kişilerin ve özellikle ilgili akademisyenlerin
öncelikle çok yararlı olan bu uygulamalara benzer çözüm yollarını
gösterebilmesi çok anlamlı olur.
Bu arada okulda yapılan değerlendirmelerin subjektif olacağı ile
ilgili olarak rahatça dile getirilen kaygıların, öncelikle okul
idarecilerinin ve bir anlamda zan altında kalan öğretmenlerin
göstermeleri gereken hassasiyetle önemli ölçüde giderilebileceği de
unutulmamalıdır.
Dolayısıyla yeni sistemle ilgili öngörülerin, beklentilerin ve
kuşkuların doğrulanması veya yanlışlanmasıyla sona erecek olan süreçin,
yukarıdan aşağıya yetkili kişiler, idareciler ve öğretmenler için de
bir sınav niteliği taşıdığı bilinmelidir.
İleri sürülen kuşkuların niteliğinden hareketle şu sorgulamayı
yapmak anlamlı olabilir: Okul başarısının değerlendirilmesine dayandığı
ve bu değerlendirmenin objektif olmayacağı iddiasından hareketle Yeni
Ortaöğretime Geçiş Sistemine asla geçilmemesi mi; yoksa bu
değerlendirmenin nesnel olarak yapılabilmesi için alınacak önlemlerle
ve gösterilecek özenle, okulu ve dersleri anlamlı kılan bu sisteme
geçilmesi mi daha iyidir?
Sonuç
Sonuç olarak hem ilgili ve yetkili kişiler hem de kamuoyu bilmedir
ki yaklaşık 30 yıl aradan sonra özellikle temel eğitimi bloke eden,
okulun ve öğretmenin öğrencinin başarısında belirleyici rolünü azaltan
OKS'nin kaldırılarak yeni Ortaöğretime Geçiş Sisteminin (OGES)
getirilmesi, Türk eğitim sistemi açısından bir dönüm noktasıdır.
Yeni Ortaöğretime Geçiş Sisteminin uygulamaya konulmasıyla birlikte
eğitim ve öğretime bir canlılık ve hareket geldi. Nitekim özellikle
ilköğretim ikinci kademedeki öğretmen ve öğrencilerin pozisyonlarını,
şimdiye kadar ne yaptıklarını, bundan sonra ne yapmaları gerektiğini
kendi kendilerine sorgulamaya başladıkları gözlenmektedir. Öğrencilerin
eğitim ve öğretim yolculuğunda yıllardan beri geri plana düşen okul
idaresi ve öğretmenler, okulu ve dersleri daha belirleyici faktör
hâline getiren yeni sistemle birlikte artık kendilerinin daha fazla
sorumlu oldukları gerçeğini görmektedirler. Aynı şekilde öğrenciler ve
veliler de eğitim ve öğretime yerinde ve zamanında önem vermek için
çaba sarf etmektedirler. Çünkü yeni sistem, eğitim ve öğretim için
gösterilen çabaların ertelenmemesini gerektirmektedir.
Okul idaresi ve öğretmenler, yeni sistemle birlikte anlam kazanan
dersleri ve sınıfı dikkate alarak eğitim-öğretimin gereğini yapmak,
sonra da hâlâ eksikleri varsa bunları ilave çalışmalarla tamamlamaya
yoğunlaşmaktadırlar. Yeni Ortaöğretime Geçiş Sisteminin yapısı müfredat
odaklı bir çerçeve ile sınırlandırıldığı için öğrencinin başarısı
artık okul ve ders ile ilişkilendirilmektedir ve okul idaresi ile
öğretmenler de kendilerini öğrencilerinin başarılı olması için gayret
sarf etmek zorunda hissetmektedirler.
Yazının Kaynağı İçin Tıklayınız...
Prof. Dr. İrfan ERDOĞAN
12.12.2007, Radikal Yorum
27 Ekim 2013 Pazar
Ortaöğretime Geçiş Sistemi Üzerine
Ortaöğretime geçiş sistemi yıllardır üzerinde tartışılan ve önümüzdeki
yıllarda da tartışılmaya devam edilecek olan konuların başında
gelmektedir.
2013 yılında, MEB’in çağrısı üzerine, ERG, TEDMEM ve SETA hazırladıkları raporlarda ortaöğretim ve geçiş sistemine ilişkin model önerilerini kamuoyuyla ve MEB yetkilileriyle paylaşmıştır. Bu üç düşünce kuruluşunun yeniden yapılanma önerilerinde öne çıkan noktalar şunlardır:*
“1) Sadece tek bir sınava değil birden fazla girdiye (ilköğretim başarı notları, öğretmen puanı, öğrencinin özel yetenekleri, tercihler, adres) dayanan bir ortaöğretime geçiş sistemine ihtiyaç vardır.
2) Merkezi sınavla (ya da merkezi sınav, ilköğretim başarı notları ve öğretmen puanı bileşimiyle) öğrenci alan liseler sadece az sayıda seçici devlet liselerinden ibaret olmalıdır.
3) Seçici devlet liselerinin sayısı ve kontenjanları yasal olarak sınırlandırılmalıdır. Seçici devlet liselerinin toplam kontenjanı çağ nüfusunun % 1 -% 2’sini aşmamalıdır.
4) Merkezi yerleştirme sınavına giren öğrenci sayısı önemli oranda (yüzde 90’dan fazla) azaltılmalıdır. İlköğretim okullarında en yüksek % 3 - % 5 başarı dilimlerindeki öğrenciler sınava girmelidir.
5) Sınava girmeyen öğrenciler adresleri ve tercihleri temelinde ya da adresleri, ilköğretim başarı notları ve tercihlerini bütüncül değerlendirebilecek bir mekanizmayla, il ve ilçelerindeki okullarla eşleştirilmelidir.
6) Yerleştirme sınavında, ya da yerleştirme puanının belirlenmesinde, sadece çoktan seçmeli sorular değil, açık uçlu sorular da olmalıdır.
7) Yerleştirme sınavında okul başarı puanı ve/veya öğretmen karar puanlarının ağırlığı kademeli olarak artırılmalıdır.
8) Ortaöğretim sisteminde eğitim kalitesi yükseltilmeli, farklı lise türleri arasındaki ve farklı iller/ ilçelerdeki liseler arasındaki kalite farkları azaltılmalıdır.”
Bu üç değerli kuruluşun raporlarında öne çıkan başlıkları ve ortaöğretime geçiş sistemimizi birlikte ele alarak değerlendirecek olursak; ortaöğretime geçiş sistemimizin, özellikle seçici devlet liselerine, öğrencilerin % 1-2’lik diliminin alınması, diğer öğrencilerin çeşitli şekillerde ortaöğretime yönlendirilmesi önerisinin dikkate alınmadığı; merkezi sınavlara giren öğrenci sayısının %3-5 civarında olması gerektiği fikrinin hayata geçirilmediği, aksine bütün öğrencilerin merkezi yazılı sınavlara zorunlu olarak gireceği; sınava girmeyen öğrenciler olmayacağı gibi, sınavlar sonucunda herhangi bir liseye yerleşemeyen öğrencilerin de, diploma notuna göre ortaöğretim kurumlarına yerleşeceği; merkezi yazılı sınavlarda sadece çoktan seçmeli sorular olacağı; ortaöğretime yerleştirme puanı hesaplanırken, merkezi sınavların % 70, okul başarı puanının ise % 30 olacağı ortaya çıkmıştır.
Son olarak önerilen farklı lise türleri arasındaki ve farklı iller/ ilçelerdeki liseler arasındaki kalite farkları azaltılması önerisine ise, bu kuruluşlarla alay edilircesine, başarıya göre gruplandırılan liselerle karşılık verilmiştir.
MEB; ERG, TEDMEM ve SETA gibi kuruluşlara ortaöğretime geçiş sistemi ile ilgili raporlar hazırlatmış, bu kuruluşların katıldığı toplantılar gerçekleştirmiş ama sistemi belirlemede adeta “Burnunun dikine gidip” bu kuruluşların sunduğu önerileri dikkate almayarak, kendi bildiğini okumuştur.
*Yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemi Üzerine Değerlendirmeler, http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ERG_OrtaO_gecis_politika_notu.pdf
2013 yılında, MEB’in çağrısı üzerine, ERG, TEDMEM ve SETA hazırladıkları raporlarda ortaöğretim ve geçiş sistemine ilişkin model önerilerini kamuoyuyla ve MEB yetkilileriyle paylaşmıştır. Bu üç düşünce kuruluşunun yeniden yapılanma önerilerinde öne çıkan noktalar şunlardır:*
“1) Sadece tek bir sınava değil birden fazla girdiye (ilköğretim başarı notları, öğretmen puanı, öğrencinin özel yetenekleri, tercihler, adres) dayanan bir ortaöğretime geçiş sistemine ihtiyaç vardır.
2) Merkezi sınavla (ya da merkezi sınav, ilköğretim başarı notları ve öğretmen puanı bileşimiyle) öğrenci alan liseler sadece az sayıda seçici devlet liselerinden ibaret olmalıdır.
3) Seçici devlet liselerinin sayısı ve kontenjanları yasal olarak sınırlandırılmalıdır. Seçici devlet liselerinin toplam kontenjanı çağ nüfusunun % 1 -% 2’sini aşmamalıdır.
4) Merkezi yerleştirme sınavına giren öğrenci sayısı önemli oranda (yüzde 90’dan fazla) azaltılmalıdır. İlköğretim okullarında en yüksek % 3 - % 5 başarı dilimlerindeki öğrenciler sınava girmelidir.
5) Sınava girmeyen öğrenciler adresleri ve tercihleri temelinde ya da adresleri, ilköğretim başarı notları ve tercihlerini bütüncül değerlendirebilecek bir mekanizmayla, il ve ilçelerindeki okullarla eşleştirilmelidir.
6) Yerleştirme sınavında, ya da yerleştirme puanının belirlenmesinde, sadece çoktan seçmeli sorular değil, açık uçlu sorular da olmalıdır.
7) Yerleştirme sınavında okul başarı puanı ve/veya öğretmen karar puanlarının ağırlığı kademeli olarak artırılmalıdır.
8) Ortaöğretim sisteminde eğitim kalitesi yükseltilmeli, farklı lise türleri arasındaki ve farklı iller/ ilçelerdeki liseler arasındaki kalite farkları azaltılmalıdır.”
Bu üç değerli kuruluşun raporlarında öne çıkan başlıkları ve ortaöğretime geçiş sistemimizi birlikte ele alarak değerlendirecek olursak; ortaöğretime geçiş sistemimizin, özellikle seçici devlet liselerine, öğrencilerin % 1-2’lik diliminin alınması, diğer öğrencilerin çeşitli şekillerde ortaöğretime yönlendirilmesi önerisinin dikkate alınmadığı; merkezi sınavlara giren öğrenci sayısının %3-5 civarında olması gerektiği fikrinin hayata geçirilmediği, aksine bütün öğrencilerin merkezi yazılı sınavlara zorunlu olarak gireceği; sınava girmeyen öğrenciler olmayacağı gibi, sınavlar sonucunda herhangi bir liseye yerleşemeyen öğrencilerin de, diploma notuna göre ortaöğretim kurumlarına yerleşeceği; merkezi yazılı sınavlarda sadece çoktan seçmeli sorular olacağı; ortaöğretime yerleştirme puanı hesaplanırken, merkezi sınavların % 70, okul başarı puanının ise % 30 olacağı ortaya çıkmıştır.
Son olarak önerilen farklı lise türleri arasındaki ve farklı iller/ ilçelerdeki liseler arasındaki kalite farkları azaltılması önerisine ise, bu kuruluşlarla alay edilircesine, başarıya göre gruplandırılan liselerle karşılık verilmiştir.
MEB; ERG, TEDMEM ve SETA gibi kuruluşlara ortaöğretime geçiş sistemi ile ilgili raporlar hazırlatmış, bu kuruluşların katıldığı toplantılar gerçekleştirmiş ama sistemi belirlemede adeta “Burnunun dikine gidip” bu kuruluşların sunduğu önerileri dikkate almayarak, kendi bildiğini okumuştur.
*Yeni Ortaöğretime Geçiş Sistemi Üzerine Değerlendirmeler, http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ERG_OrtaO_gecis_politika_notu.pdf
23 Ekim 2013 Çarşamba
MEB, Merkezi Ortak Sınav Kılavuzunu (TEOG Başvuru Kılavuzu) Yayınladı
Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavları kapsamında, 8. sınıf öğrencilerinin birinci dönem ortak sınavı, 28-29 Kasım 2013, ikinci dönem ortak sınavı ise 28-29 Nisan 2014'te yapılacak.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş SistemiTemel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavlar Kılavuzu
Kılavuz Eki-Puan Hesaplamaları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılacak Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavlarına ilişkin kılavuza göre, 8. sınıf öğrencilerinin birinci dönem ortak sınavı 28-29 Kasım 2013, ikinci dönem ortak sınavı ise 28-29 Nisan 2014'te yapılacak.
MEB'in yeni düzenlemesiyle 8. sınıflarda Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, din kültürü ve ahlak
bilgisi, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük, yabancı dil dersleri için her dönem, iki yazılısı olan derslerden birincisinin, üç yazılısı olan derslerden ikincisinin sınavı ortak yapılacak.
Bakanlık sınavlarla ilgili usul ve esasları içeren ''2013-2014 Eğitim-Öğetim Yılı Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavları e- Kılavuzu''nu internet sitesinde yayınladı.
Kılavuzda yer alan bilgilere göre, ortak sınavlarda alınan puanlar yıl sonu başarı puanı hesaplamasına dahil edilecek.
Her dönem yapılan ortak sınavlarda ağırlıklandırılmış puanların hesaplanmasında Türkçe, matematik, fen ve teknoloji dersleri için dört, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük, yabancı dil ve din kültürü ve ahlak bilgisi için iki katsayısı o dersin puanıyla çarpılarak herbir dersin ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı hesaplanacak. Puanlama 700 tam puan üzerinden yapılacak.
-Sınav günü ders yok
Ortaöğretime yerleştirmeye esas puan hesaplamasında öğrencilerin, 6, 7 ve 8'inci sınıf yıl sonu başarı puanlarıyla 8'inci sınıf ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı toplanacak, elde edilen toplam ikiye bölünerek merkezi sistemle öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirmeye esas puan hesaplamasında kullanılacak. Puanlama 500 tam puan üzerinden yapılacak.
Ortak sınavlar, tüm ülke genelinde, yurt dışında, KKTC ve Bakanlığa bağlı okulların bulunduğu, sınav yapılması uygun görülen merkezlerde Türkiye saatiyle 09.00, 10.30 ve 12.00'te başlayacak ve aynı anda gerçekleştirilecek.
Ortak sınavlar, sınav takviminde belirtilen tarihlerde, her sınav günü üç olmak üzere iki günde altı oturum halinde yapılacak. Sınav olan okullarda sınav günleri ders yapılmayacak. Öğrenciler olağanüstü haller ve özel durumlar dışında kendi okullarında, belirlenen sınıflarda sınava alınacak.
KKTC ve yurt dışında, MEB'e bağlı olmayan okullar hariç, ortak sınavlar ile ilgili tüm iş ve işlemler e-Okul sistemi üzerinden gerçekleştirilecek. Öğrencinin herhangi bir sorun ya da zorlukla karşılaşmaması için e-Okul sisteminde kayıtlı ve bilgilerinin güncel olması gerekiyor.
-Mazeret sınavına talep e-postayla bildirilecek
Ortak sınavlarda her ders için çoktan seçmeli 20 soru sorulacak, değerlendirmede yanlış cevap sayısı doğru cevap sayısını etkilemeyecek. Ortak sınavlarda A ve B kitapçığı olmak üzere iki çeşit kitapçık verilecek. Sınav süresi her ders için 40 dakika olacak.
Yurt dışında bakanlığa bağlı olmayan okullar hariç, ortak sınavlara katılamayan öğrencilerin bilgileri okul müdürlüğünce sınav günü bitiminde e-okul sistemine işlenecek. Ortak sınavlara katılamayan diğer öğrenciler, mazeret durumunu gösteren belgeleri ile mazeret sınavına girme taleplerini ''ortaksinav@meb.gov.tr'' e-posta adresine, en geç ortak sınavlar tamamlandıktan bir gün sonra gönderecek.
Ortak sınavlara katılamayan öğrencilerin durumları, ''ilköğretim kurumları yönetmeliği 38. maddesi''nde belirtilen hükümler çerçevesinde değerlendirilerek okul müdürlüğünce karara bağlanacak ve aynı gün il/ilçe milli eğitim müdürlüklerine bildirilecek. Mazereti okul müdürlüğünce uygun görülen öğrenciler için Bakanlıkça belirlenen tarih ve merkezlerde mazeret sınavı yapılacak.
Geçerli mazereti olmadan ortak sınav/sınavlara katılmayan, öğrencilerin durumları puanla değerlendirilmeyecek ancak dönem puanı ve ortaöğretime yerleştirmeye esas puan hesaplamalarında sınav adedi tam olarak alınacak.
-Sınav tarihleri
Ortaokul 8. sınıfları için birinci dönem ortak sınavı 28-29 Kasım 2013'te, bu sınavın mazeret sınavı ise 14-15 Aralık 2013'te yapılacak. Sınav sonuçları ocak ayında açıklanacak.
İkinci dönem sınavları isi 28-29 Nisan 2014'te, mazeret sınavı ise 10-11 Mayıs 2014'te düzenlenecek. Sınav sonuçları ise haziran ayında açıklanacak.
-İlk oturumun sınavları Türkçe, matematik ve din kültürü ve ahlak bilgisi
Ortak sınavların birinci gün oturumlarında saat 9.00'da Türkçe, saat 10.30'da matematik, saat 12.00'de din kültürü ve ahlak bilgisi sınavları yapılacak.
Sınavların ikinci gün oturumunda ise saat 9.00'da fen ve teknoloji, saat 10.30'da T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük, saat 12.00'de yabancı dil sınavları yapılacak. Her sınav için 40'ar dakika süre verilecek.
Öğretmenler, sınavlarda kendi okullarından farklı bir okulda görevlendirilecek.
Parasız yatılılık ve bursluluk hakkından yararlanmak isteyen 8. sınıf öğrencileri ayrıca PYBS'ye girmeyecek, ortaöğretime yerleştirmeye esas puanı ile değerlendirilecek.
-Sınava giriş şartları
Sınava girebilmek için öğrencilerde aranan şartlar şöyle:
''2013-2014 eğitim ve öğretim yılında örgün ortaokulların 8. sınıfında öğrenim görmek, örgün ortaöğretim kurumlarına kayıt ve devamda yaş sınırını doldurmamış olmak ve açık öğretim ortaokulunun 8. sınıfında öğrenim görüyor olmak, bu eğitim öğretim yılında yurt dışında bakanlığa bağlı okulların 8. sınıfında öğrenim görüyor olmak, yurt dışında öğrenim gördükleri sınıf düzeyi, Türkiye'deki 8. sınıfa denk okullarda öğrenim görüyor olmak, KKTC'deki öğrenciler için Türkiye'deki 8. sınıfa denk okullarda öğrenim görüyor olmak.''
Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin ortak sınava gireceği sınıf ve sıra bilgisi, e-okul ve veli bilgilendirme sistemi üzerinden yayınlanacak. Sınavda öğrenci adına düzenlenmiş cevap kağıdı bulunacak. Bakanlıkça, ortaöğretim ortak sınavlarına ilişkin yayınlanan kılavuza göre, sınavlara girmek için ücret yatırılmayacak. E-okul sistemine kayıtlı 8. sınıf öğrencileri ortak sınavlara girmek için başvuru yapmayacak.
Öğrenciler ayrıca 2014 PYBS'ye girmeyecek. Parasız yatılılık veya bursluluk hakkından yararlanmak isteyen 8. sınıf öğrencilerinin başvuruları 2014 yılı PYBS kılavuzunda belirtilen tarihlerde öğrencinin öğrenim gördüğü okul müdürlüklerince e-Okul sistemi üzerinden yapılacak.
Açık öğretim ortaokulu öğrencilerinin başvuru işlemleri ise açık öğretim ortaokulu müdürlüğünce takip edilecek.
Yurt dışında bakanlığa bağlı olmayan okullardan sınava girmek isteyen öğrenciler, bu kılavuzda yer alan ilgili formu eksiksiz ve doğru bilgilerle dolduracak ve yurt dışında bulunan Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliği veya konsolosluk yetkililerine onaylatacak. Gerekli belgeler posta yoluyla gönderilebilecek, faksla bildirilen formlar kabul edilmeyecek.
-Okul müdürleri bilgileri güncelleyecek
Okulda kayıtlı öğrencilere ait bilgileri, e-Okul sistemindeki bilgilerle karşılaştırmak, doğruluğunu ve güncelliğini kontrol ve takip etmek okul müdürlüklerinin sorumluluğunda olacak.
Okul müdürleri aynı zamanda sınava girecek öğrenciler ile velileri bilgilendirecek, rehberlik edecek. Öğrencilerin sınava gireceği sınıf ve sırayı gösteren listenin çıktısını e-okul sistemi üzerinden alarak okullarında ilan da edecek müdürler, öğrencilerin fotoğraflarını güncelleyecek.
Müdürler okulunda sınav hizmeti alması gereken engelli öğrenci varsa bu öğrencinin velisini okulun bağlı bulunduğu Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM) Müdürlüğüne yönlendirecek ve gerekli bilginin sisteme işlenip işlenmediğini de takip edecek.
-Sınava girilecek sınıf e-okuldan görülebilecek
Öğrenciler, ortak sınavlarda, e-Okul sisteminde kayıtlı olduğu zorunlu yabancı dil dersinden sorumlu olacak. Buna bağlı olarak, okulunda birden fazla yabancı dil dersi alanların, şubesi değişenlerin, nakil işlemi yapılanların, zorunlu yabancı dil dersinin e-Okul sistemine işlenmesi gerekiyor. Bu konuyla ilgili öğrencilerin ferdi bildirimleri dikkate alınmayacak.
İşitme ve/veya zihinsel engeli öğrencinin yabancı dil sınavına katılması için velisi yazılı başvuru yapacak.
Mazeretlerini sınavlardan önce bildiren ve sınav günü mazeretli/mazeretsiz olarak ortak sınavlara girmeyen öğrencilerin bilgileri sınav günü son oturumdan sonra e-okul sistemine işlenecek.
Öğrencinin sınava gireceği sınıf ve sıra bilgisi, e-okul ve veli bilgilendirme sistemi üzerinden yayınlanacak. Okul yöneticileri e-okul sisteminden, öğrenci velisi ise veli bilgilendirme sistemi üzerinden öğrencinin hangi sınıf ve sırada sınava gireceğini görebilecek.
-Engelli öğrenciler sürekli kullandıkları araç gereçleri getirebilecek
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, sınavlarda özelliklerine uygun hizmet alabilecek. Örgün eğitime devam edenler okul müdürlüğünün bağlı bulunduğu RAM'a, açık öğretim ortaokuluna devam edenlerin ise açık öğretim ortaokulu müdürlüğüne 25 Ekim 2013 tarihine kadar başvurmaları gerekiyor.
Okul müdürlükleri, velininin de görüşünü alarak öğrencilerin sınav hizmetiyle ilgili işlemlerin takibinden birinci derecede sorumlu olacak.
Sınav hizmetiyle ilgili yapılacak işlemlerde özel eğitim ihtiyacı olan öğrencinin, (evde ve hastanede eğitim hizmeti alanlar hariç) kendisinin de bulunması gerekiyor.
Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere, RAM tarafından MEBBİS-RAM Modülü'ne işlenen bilgiler doğrultusunda sınav hizmeti verilecek. Sistemde bilgileri yer almayan öğrencilere bu hizmet sağlanamayacak.
Bu öğrenciler sürekli kullandıkları araç-gereç ve cihazları kendilerinin getirmesi kaydıyla sınavlarda kullanabilecek.
Görme, işitme engeli, ruhsal ve duygusal bozukluğu, yaygın gelişimsel bozukluğu, bedensel, zihinsel engeli olan öğrencilere sınavda 15'er dakika ek süre verilecek. Engel türüne göre bazı öğrenciler ise tek kişilik sınıflarda sınava alınacak.
Kaba motor becerilerinde engeli bulunan ortez, protez, yardımcı araç gereç kullanan öğrenciler giriş katlardaki sınıflara yerleştirilecek. Sınıflarda kullanılacak masa ve sıra öğrencinin özelliklerine uygun olarak düzenlenecek.
-Geç gelene ek süre verilmeyecek
Öğrenciler, sınav salonlarına, saat fonksiyonu dışında özellikleri bulunan saat, sözlük, hesap cetveli, hesap makinesi, çağrı cihazı, cep telefonu, telsiz, radyo gibi iletişim araçları ile her türlü bilgisayar özelliği bulunan cihazlar bulunmaksızın sınava alınacak.
Bunları bulundurduğu belirlenen öğrencinin sınavı, sınav kurallarının ihlali gerekçesiyle tutanakla geçersiz sayılacak.
Öğrenciler, sınıf öğrenci yoklama listesinde belirtilen sınıf ve sıra numarasında oturacak. Gerektiğinde öğrencinin yerini değiştirme yetkisi sınıflarda bulunan öğretmenlere ait olacak.
Yerleştirme işlemlerinden sonra sınavda görevli öğretmenler sınavda uyulacak kuralları hatırlatacak, sınav evrakının bulunduğu güvenlik torbalarını öğrencilerin önünde açarak cevap kağıtlarını ve soru kitapçıklarını dağıtacak.
Öğrenci, cevap kağıdında yazılı olan T.C. kimlik numarası, adı ve soyadı bilgilerini kontrol edecek, hata varsa sınav görevlilerine söyleyecek, sınav görevlileri bu durumu tutanak altına alacak.
Öğrencinin adına düzenlenmiş cevap kağıdı bulunmuyorsa veya kullanılamayacak durumdaysa yeni bir cevap kağıdına öğrenci, kimlik bilgilerini sınavda görevli öğretmenin açıklamalarına göre yazacak ve kodlayacak.
Sınav görevlileri, dağıtılan sınav evrakının öğrenciye ait olup olmadığını kontrol edecek. Öğrenciler sınav öncesinde soru kitapçıklarını kontrol ederek eksik sayfa veya baskı hatası tespit ederse kitapçığın değiştirilmesini isteyecek.
Sınav bitiminden önce gelen tüm öğrenciler sınava alınacak, sınav bitmeden öğrenciler sınıflarından çıkmayacak. Geç gelen öğrencilere ek süre verilmeyecek.
-Kopyadan sınav iptal edilecek
Öğrenci, cevap kağıdı üzerindeki kitapçık türü ve cevap bilgileri işaretlemelerini kurşun kalemle yapacak. Öğrenci, cevap kağıdındaki imza bölümüne imzasını silinmeyen bir kalemle kendisi atacak.
Cevap kağıdında bulunan "Bu Bölüme Dokunmayınız" kısmı hiçbir şekilde işaretlenmeyecek.
Soru kitapçığının A ve B olmak üzere iki ayrı türü olacak, öğrenci A kitapçığını kullanıyorsa cevap kağıdında kitapçık türü bölümünün "A" yuvarlağını, B kitapçığını kullanıyorsa "B" yuvarlağını işaretleyecek. Sınav görevlileri de doğru işaretlemenin yapılmasını kontrol edecek.
Her sorunun 4 seçeneği olacak. Çift işaretlenmiş veya iyi silinmemiş cevaplar optik okuyucular tarafından yanlış cevap olarak değerlendirilecek. Cevap kağıdına işaretlenmeyen cevaplar değerlendirme işlemine alınmayacak.
Sınavlar esnasında kopya çekildiğinin sınav görevlilerince tespit edilmesi halinde kopya çeken öğrencilerin sınavları iptal edilecek.
Sınavlardan sonra cevap kağıtlarının değerlendirmesi yapılırken aynı sınıfta sınavlara giren ve aynı tür soru kitapçığını kullanan öğrenciler arasında bilgisayar sistemi aracılığıyla ikili/toplu kopya taraması yapılacak. İkili/toplu kopya taraması sonucunda kopya çektiği tespit edilen öğrencilerin ilgili testleri iptal edilecek.
-Kitapçık isteyen öğrenciye verilecek
Sınav bitiminden sonra öğrenciler, cevap kağıdını sınav görevlilerine teslim edecek ve sınav yoklama tutanağına imzalarını atacak.
Sınav görevlileri, sınava ait evrakı öğrencilerin önünde kontrol ederek toplayacak, cevap kağıtlarını sınav güvenlik torbasına koyup kapattıktan sonra soru kitapçıklarıyla birlikte bina sınav komisyonuna teslim edecek.
Bina sınav komisyonu, sınıflardan gelen sınav güvenlik torbalarını dönüş sınav evrak kutularına koyarak seri numaralı güvenlik kilidiyle bu kutuları kapatacak ve görevli kuryelere tutanakla teslim edecek. Kitapçıklar okullarda bırakılacak ancak aynı gün oturumlar tamamlandıktan sonra isteyen öğrenciye verilecek.
Mazeret sınavları da her gün üç oturum olmak üzere altı oturum halinde bakanlık tarafından belirlenecek okullarda yapılacak.
-Sınavın değerlendirilmesi
Ortak sınavlara katılacak öğrencilerin puanı, tek puan türünde hesaplanacak. Her soru eşit ağırlığa sahip olacak. Her adayın cevap kağıdı, 2 optik okuyucu tarafından çift kontrol sistemiyle okutulacak. Her test için doğru cevap sayıları esas alınarak ham puanlar bulunacak. Yanlış cevap sayısı doğru cevap sayısını etkilemeyecek.
Kopya taraması sonucu iptal edilen dersin sınavı puanla değerlendirilmeyecek. Ancak dönem puanı ve ortaöğretime yerleştirmeye esas puan hesaplamalarında sınav adedi tam olarak alınacak.
Özründen veya başka bir sebepten dolayı herhangi bir dersten muaf olan öğrencilerin ortak sınav puanı, yıl sonu başarı puanı hesaplamasındaki usullere uygun olarak hesaplanacak. Soru iptali olması durumunda değerlendirme geçerli soru sayısı dikkate alınarak yapılacak.
Öğrencinin tüm derslerden aldığı puanların aritmetik ortalaması, o derslere ait haftalık ders saati sayısı ile çarpılarak ağırlıklı yıl sonu puanları hesaplanacak. Bu puanların toplamının, o derslere ait haftalık ders saati toplamına bölünmesi ile de yıl sonu başarı puanı elde edilecek. Puanlama 100 tam puan üzerinden yapılacak.
Türkçe, matematik, fen ve teknoloji derslerinin ağırlık katsayısı 4, din kültürü ve ahlak bilgisi, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil derslerinin ise 2 olarak tespit edildi.
Ortak sınavların sonuçları bakanlıkça belirtilecek tarihlerde e-Okul sistemine işlenecek. Öğrencilere sınav sonuç belgesi ayrıca gönderilmeyecek.
-Ülkemizi temsil edenlere ek puan
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından gerçekleştirilen uluslararası bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyat sınavlarıyla proje yarışmalarında, ulusal elemelerden geçtikten sonra ülkemizi temsil etme hakkı kazanan öğrencilere, katıldıkları yılın yıl sonu başarı puanlarına belirlenen oranda ek puan verilecek.
Ek puan hakkından, derece veya katılım belgelerini ibraz eden öğrenciler yararlanabilecek.
-Sınava itiraz 10 TL
Ortak sınavlara giriş şartlarını taşımadığı halde öğrencinin sınava girmesi, cevap kağıdının dönüş sınav güvenlik torbasından çıkmaması, zarar görmüş ya da eksik çıkması halinde sınav geçersiz sayılacak.
Sınav geçersiz sayılmasına neden olacak durumlar şöyle belirlendi:
''Öğrencinin herhangi bir öğrenciden ya da dokümandan kopya çektiğinin sınav görevlilerince tespit edilmesi, başka öğrencinin sınav evrakının kullanılması, öğrencinin yerine başkasının sınava girmesi, her türlü bilgisayar özelliği bulunan cihazlar ve saat fonksiyonu dışında özellikleri bulunan saatlerle cep telefonu, telsiz gibi iletişim araçları ve defter, kitap, sözlük, hesap cetveli gibi araçları sınav anında öğrencinin yanında bulundurması, dönüş sınav güvenlik kutuları dışında posta ya da farklı bir yolla sınav evrakı gönderilmesi, cevap kağıdı değerlendirilirken aynı sınıfta oturan adaylarının sıraları dikkate alınmaksızın yapılan kopya analizi sonucuna göre ikili/toplu kopya tespit edilmesi, sınav evrakına zarar verilmesi (soru kitapçığını, cevap kağıdını yırtmak, teslim etmemek ve benzeri) durumlarında yönergede belirtilen sınav kuralları ihlal edildiği için sınav görevlilerinin ve yetkililerin tuttuğu tutanaklar da dikkate alınarak öğrencinin sınavı geçersiz sayılacak.''
Ortak sınavı geçersiz sayılan öğrenciler mazeret sınavına alınmayacak. Sınavlara itiraz edilebilecek. Her ders için yapılan itirazların incelenmesi için öğrenci velisi tarafından ilgili bankaların herhangi birine 10 TL yatırılacak. İtirazın haklı bulunması halinde ücret iade edilecek.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavlar Kılavuzu
Kılavuz Eki-Puan Hesaplamaları
21 Ekim 2013 Pazartesi
PTT KPSS'den personel alımı Kaç Kişi Alınacak?İşte Personel Alım Yapılacak Tüm Bölümler
Devlet bu ay 9 bin yeni memur alacağını açıkladı. İşte yeni memurların alınacağı bölümler...
2013 Yılı PTT 2332 Gişe Görevlisi Başvuru Şartları ve Başvuru Tarihleri
PTT 2013 Yılı 1025 Dağıtıcı Başvuru Şartları ve Başvuru Tarihleri
Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri 359 Memur Alım İlanı
Çevre Ve Şehircilik Bakanlığı 477 Personel Alımına İlişkin Açıklama Yaptı
Kamu kurum ve kuruluşları Ekim ayı içinde çıktıkları ilanlarla 9 bine yakın kamu personeli alacak.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 100 uzman yardımcısı alacak. Başvurular 21 Ekim ile 11 Kasım tarihleri arasında alınacak. Hukuk Fakültesi, Kamu Yönetimi/ Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Maliye, İktisat, İşletme, Çalışma Ekonomisi, Sosyoloji, Bilgisayar Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Elektrik Elektronik Mühendisliği, Harita Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Kimya Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Şehir ve Bölge Planlama, Mimarlık, Biyoloji bölümü mezunları alınacak.
Tarım Kredi Kooperatifleri: Memurlar.net'in haberine göre, Tarım Kredi Kooperatifleri ise 96 lisans ve 109 önlisans mezunu memur alacak. 2012 veya 2013 KPSS puanına sahip olmak gerekiyor. Başvurular 4 Kasıma kadar yapılabilecek.
Önlisans düzeyinden Bankacılık, Bankacılık ve Sigortacılık, Bilgisayar Destekli Muhasebe, Bilgisayarlı Muhasebe ve Vergi Uyg., İşletmecilik, Kooperatifçilik, Maliye, Muhasebe, Pazarlama, Satış Yönetimi, Sigortacılık, Tarımsal Kooperatifçilik, Tarımsal Pazarlama, İşletme Yönetimi, Banka ve Sigorta Yönetimi, Bitkisel Ürünlerde Muhafaza ve Pazarlama, Finans, İşletme, Para ve Sermaye Yönetimi, Tarım İşletmeciliği ve Pazarlama ve Depolaması, Tarımsal İşletmecilik, Genel İşletme, Finans ve Muhasebe, Pazarlama ve Satış, Tarım İşletmeciliği ve Pazarlama, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, Tarım İşletmeciliği, İşletme- Muhasebe, Adalet Meslek Yüksekokulu mezunu olması..
Lisans düzeyinden başvuracakların ise Bankacılık, Bankacılık Finans, Bankacılık ve Sigortacılık, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Ekonomi, İktisat, İşletme/İşletmecilik, Kamu Yönetimi, Maliye, Muhasebe, Sigortacılık, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Muhasebe-Finansman, Ekonomi ve Finans, Muhasebe ve Finansal Yönetim, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Uluslararası Ticaret ve Finansman, Bankacılık ve Finans/Bankacılık ve Finansman, İşletme-Ekonomi/İşletme-İktisat, Uluslararası Finans, Maliye-Muhasebe, Çalışma Ekonomisi, Pazarlama mezunu olması gerekiyor.
Göç Genel Müdürlüğü: Göç Genel Müdürlüğü taşra teşkilatı için 500 il göç uzman yardımcısı alacak. Başvuracakların, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinden mezun olması ve KPSSP31, KPSSP35, KPSSP48, KPSSP112, KPSSP113 puan türlerinden herhangi birinden 70 ve üzeri puan almış olması gerekiyor. PTT , toplamda 3534 personel alacak.534 kadronun dağılımı şu şekilde: 70 Bilgisayar, 8 elektrik elektronik, 15 elektrik, 22 inşaat, 10 makine mühendisi, 12 mimar, 10 avukat, 30 tekniker, 2 bin 332 gişe görevlisi, bin 25 dağıtıcı.
Mühendis, mimar, avukat ve tekniker pozisyonları için sözlü sınav yapılacak. Diğer unvanlar için sadece 2012 KPSS sonuçları esas alınacak.Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 100 uzman yardımcısına ilave olarak bu yıl 477 personel daha alacak
477 kişilik personel alımının 360'ı 2013/2 KPSS tercihlerinde, 117'si ise sözleşmeli olarak Aralık ayında ilan edilecek. KPSS 2013/2 atamalarında alım yapılacak branşlar ve sayıları şöyle olacak:
"Çevre mühendisi 79, elektrik elektronik mühendisi 21, harita mühendisi 29, inşaat mühendisi 72, makine mühendisi 21, jeofizik mühendisi 8, mimar 31, şehir plancısı 27, memur 72"
4-B sözleşmeli personel alımı yapılacak branşlar ve sayıları ise şöyle: "Çevre mühendisi 48, elektrik mühendisi 7, harita mühendisi 11, inşaat mühendisi 18, makine mühendisi 8, jeofizik mühendisi 6, jeoloji mühendisi 3, mimar 12, şehir plancısı"
SGK; 281 önlisans, 100 lisans mezunu olmak üzere 381 sözleşmeli personel alacak.
Gelir İdaresi Başkanlığı 50 hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme fakültesi, 25 bilgisayar, endüstri, elektrik elektronik, elektronik, elektronik ve haberleşme, yazılım mühendisliği mezunu olma
Maliye Bakanlığı iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme, hukuk ve siyasal bilgiler mezunu 256 defterdarlık uzman yardımcısı alacak.
Başvurular 21 Ekim ila 1 Kasım tarihleri arasında alınacakk üzere toplam 75 gelir uzman yardımcısı alacak. Diyanet İşleri Başkanlığı 500 kuran kursu öğreticisi, 3000 imam hatip, 250 müezzin kayyım almak için ilana çıktı.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı 38 sivil memur alımı için ilana çıktı. 31 Ekime kadar başvurulması gerekiyor.
Adli Tıp Kurumu 55 personel alacak. Adli Tıpın alacağı 55 personelin dağılımı şu şekilde: 1 inşaat, 3 makine, 1 elektrik elektronik, 2 kimya mühendisi, 1 sıhhı tesisat, 1 elektrik, 1 inşaat teknisyeni, 1 fotoğraf, 2 bilgisayar, 3 kimya, 1 radyoloji teknikeri, 2 fizikçi, 2 kimyager, 8 memur, 18 VHKİ, 6 laborant, 2 biyolog
Üniversiteler.
Toplam 1222 ÖYP araştırma görevlisi alacak. Araştırma görevlisi kadrolarına başvuran adayların, yerleştirme işlemleri lisans genel not ortalamalarının %25'i ile Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavında (ALES) ilgili alanda alınan puanlarının %60'ı ve varsa yabancı dil puanlarının %15'i dikkate alınarak YÖK Başkanlığınca merkezi sistemle gerçekleştirilecektir.
10/10/2013 tarihinde ilan edilen ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına tercih işlemleri 21/10/2013-30/10/2013 (Saat:17:30) tarihleri arasında YÖK Başkanlığı resmi internet sitesi üzerinden yapılacaktır.
Ayrıca bazı kurumlar müfettiş yardımcısı alacak. O kurumlar şu şekilde: TÜDEMSAŞ- 1, DSİ- 7, Vakıflar Genel Müdürlüğü- 10, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı- 15 müfettiş yardımcısı alacak
2013 Yılı PTT 2332 Gişe Görevlisi Başvuru Şartları ve Başvuru Tarihleri
PTT 2013 Yılı 1025 Dağıtıcı Başvuru Şartları ve Başvuru Tarihleri
Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri 359 Memur Alım İlanı
Çevre Ve Şehircilik Bakanlığı 477 Personel Alımına İlişkin Açıklama Yaptı
Kamu kurum ve kuruluşları Ekim ayı içinde çıktıkları ilanlarla 9 bine yakın kamu personeli alacak.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı: Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 100 uzman yardımcısı alacak. Başvurular 21 Ekim ile 11 Kasım tarihleri arasında alınacak. Hukuk Fakültesi, Kamu Yönetimi/ Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Maliye, İktisat, İşletme, Çalışma Ekonomisi, Sosyoloji, Bilgisayar Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Elektrik Elektronik Mühendisliği, Harita Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Kimya Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Şehir ve Bölge Planlama, Mimarlık, Biyoloji bölümü mezunları alınacak.
Tarım Kredi Kooperatifleri: Memurlar.net'in haberine göre, Tarım Kredi Kooperatifleri ise 96 lisans ve 109 önlisans mezunu memur alacak. 2012 veya 2013 KPSS puanına sahip olmak gerekiyor. Başvurular 4 Kasıma kadar yapılabilecek.
Önlisans düzeyinden Bankacılık, Bankacılık ve Sigortacılık, Bilgisayar Destekli Muhasebe, Bilgisayarlı Muhasebe ve Vergi Uyg., İşletmecilik, Kooperatifçilik, Maliye, Muhasebe, Pazarlama, Satış Yönetimi, Sigortacılık, Tarımsal Kooperatifçilik, Tarımsal Pazarlama, İşletme Yönetimi, Banka ve Sigorta Yönetimi, Bitkisel Ürünlerde Muhafaza ve Pazarlama, Finans, İşletme, Para ve Sermaye Yönetimi, Tarım İşletmeciliği ve Pazarlama ve Depolaması, Tarımsal İşletmecilik, Genel İşletme, Finans ve Muhasebe, Pazarlama ve Satış, Tarım İşletmeciliği ve Pazarlama, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, Tarım İşletmeciliği, İşletme- Muhasebe, Adalet Meslek Yüksekokulu mezunu olması..
Lisans düzeyinden başvuracakların ise Bankacılık, Bankacılık Finans, Bankacılık ve Sigortacılık, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Ekonomi, İktisat, İşletme/İşletmecilik, Kamu Yönetimi, Maliye, Muhasebe, Sigortacılık, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Muhasebe-Finansman, Ekonomi ve Finans, Muhasebe ve Finansal Yönetim, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Uluslararası Ticaret ve Finansman, Bankacılık ve Finans/Bankacılık ve Finansman, İşletme-Ekonomi/İşletme-İktisat, Uluslararası Finans, Maliye-Muhasebe, Çalışma Ekonomisi, Pazarlama mezunu olması gerekiyor.
Göç Genel Müdürlüğü: Göç Genel Müdürlüğü taşra teşkilatı için 500 il göç uzman yardımcısı alacak. Başvuracakların, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinden mezun olması ve KPSSP31, KPSSP35, KPSSP48, KPSSP112, KPSSP113 puan türlerinden herhangi birinden 70 ve üzeri puan almış olması gerekiyor. PTT , toplamda 3534 personel alacak.534 kadronun dağılımı şu şekilde: 70 Bilgisayar, 8 elektrik elektronik, 15 elektrik, 22 inşaat, 10 makine mühendisi, 12 mimar, 10 avukat, 30 tekniker, 2 bin 332 gişe görevlisi, bin 25 dağıtıcı.
Mühendis, mimar, avukat ve tekniker pozisyonları için sözlü sınav yapılacak. Diğer unvanlar için sadece 2012 KPSS sonuçları esas alınacak.Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 100 uzman yardımcısına ilave olarak bu yıl 477 personel daha alacak
477 kişilik personel alımının 360'ı 2013/2 KPSS tercihlerinde, 117'si ise sözleşmeli olarak Aralık ayında ilan edilecek. KPSS 2013/2 atamalarında alım yapılacak branşlar ve sayıları şöyle olacak:
"Çevre mühendisi 79, elektrik elektronik mühendisi 21, harita mühendisi 29, inşaat mühendisi 72, makine mühendisi 21, jeofizik mühendisi 8, mimar 31, şehir plancısı 27, memur 72"
4-B sözleşmeli personel alımı yapılacak branşlar ve sayıları ise şöyle: "Çevre mühendisi 48, elektrik mühendisi 7, harita mühendisi 11, inşaat mühendisi 18, makine mühendisi 8, jeofizik mühendisi 6, jeoloji mühendisi 3, mimar 12, şehir plancısı"
SGK; 281 önlisans, 100 lisans mezunu olmak üzere 381 sözleşmeli personel alacak.
Gelir İdaresi Başkanlığı 50 hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme fakültesi, 25 bilgisayar, endüstri, elektrik elektronik, elektronik, elektronik ve haberleşme, yazılım mühendisliği mezunu olma
Maliye Bakanlığı iktisadi ve idari bilimler, iktisat, işletme, hukuk ve siyasal bilgiler mezunu 256 defterdarlık uzman yardımcısı alacak.
Başvurular 21 Ekim ila 1 Kasım tarihleri arasında alınacakk üzere toplam 75 gelir uzman yardımcısı alacak. Diyanet İşleri Başkanlığı 500 kuran kursu öğreticisi, 3000 imam hatip, 250 müezzin kayyım almak için ilana çıktı.
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı 38 sivil memur alımı için ilana çıktı. 31 Ekime kadar başvurulması gerekiyor.
Adli Tıp Kurumu 55 personel alacak. Adli Tıpın alacağı 55 personelin dağılımı şu şekilde: 1 inşaat, 3 makine, 1 elektrik elektronik, 2 kimya mühendisi, 1 sıhhı tesisat, 1 elektrik, 1 inşaat teknisyeni, 1 fotoğraf, 2 bilgisayar, 3 kimya, 1 radyoloji teknikeri, 2 fizikçi, 2 kimyager, 8 memur, 18 VHKİ, 6 laborant, 2 biyolog
Üniversiteler.
Toplam 1222 ÖYP araştırma görevlisi alacak. Araştırma görevlisi kadrolarına başvuran adayların, yerleştirme işlemleri lisans genel not ortalamalarının %25'i ile Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavında (ALES) ilgili alanda alınan puanlarının %60'ı ve varsa yabancı dil puanlarının %15'i dikkate alınarak YÖK Başkanlığınca merkezi sistemle gerçekleştirilecektir.
10/10/2013 tarihinde ilan edilen ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına tercih işlemleri 21/10/2013-30/10/2013 (Saat:17:30) tarihleri arasında YÖK Başkanlığı resmi internet sitesi üzerinden yapılacaktır.
Ayrıca bazı kurumlar müfettiş yardımcısı alacak. O kurumlar şu şekilde: TÜDEMSAŞ- 1, DSİ- 7, Vakıflar Genel Müdürlüğü- 10, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı- 15 müfettiş yardımcısı alacak
İlk TEOG (Merkezi Sınav) Kapıda
1,5 milyon öğrencinin gireceği merkezî yazılılara 5 hafta kaldı. Eğitimciler öğrencilere, “Şimdiden ders tekrarına başlayın.” uyarısı yapıyor.
Seviye Belirleme Sınavı'nın (SBS) yerine getirilen merkezi sınavların altısı kasım ayının son haftasında yapılacak. Öğrenciler birinci dönem için fen ve teknoloji, matematik, Türkçe, inkılap tarihi, yabancı dil ve din kültürü derslerinden ortak sınava girecek. Din kültürünü almayan öğrenciler bu dersin sınavından muaf tutulacak. İkinci dönem sınavları ise nisan ayının son haftasında gerçekleştirilecek. Test usulü yapılacak sınavda 20'şer soru sorulacak ve sınav süresi 40 dakika olacak.Yeni sistemin öğrenci ve velileri kaygılandırabileceğine dikkat çeken Bahçeşehir Üniversitesi Rektör Danışmanı Turgay Polat, rahatlatan önerilerde bulundu. Polat, sınıf ortamında, öğretmen gözetiminde yapılacak sınavlar için şunları söyledi: "Soruların yapısı ve tarzı geçtiğimiz dönemlerde yapılan SBS'ye benzeyecek. Bu nedenle öğrenciler, eski sorulara bakabilir. Kasım ayına kadarki konulara yoğunlaşsınlar. Dersi anladıktan sonra da konu ile ilgili bol bol soru çözsünler. Sınavlar; matematik-Türkçe-din kültürü gibi sayısal-sosyal şeklinde geleceği için bu onları çok yormayacak."
Anafen Okulları Genel Müdür Yardımcısı İsmail Efe de öğrencilerin şimdiden sınavlara motive edilmesi gerektiğine işaret etti. Efe, "Geçen yıllarda sınavlar haziran ayında yapılıyordu ve uzun bir süreç vardı. Şimdi ise süreç kısa. Bu zamanda oluşan motivasyon kayıplarının telafisi yok." dedi. Sınav öncesi hazırlıkların tamamlanması gerektiğini hatırlatan Efe, "Öğrenciler sınav konularını listelemeli, derslerde işlediği konular ile ilgili bol bol soru çözmeli ve günlük ders çalışma programı hazırlamalı. Eksik görülen veya anlaşılmayan konular, etüt takviyeleri ile bir an önce telafi edilmeli." diye konuştu. Öğretmen, aile ve öğrenci arasındaki iletişimin sıkı tutulması gerektiğini ifade eden Efe, bu dönemde çocukların her anlamda desteklenmesi gerektiğini dile getirdi.
Defter, kitap getirilmeyecek
Merkezi sınavlarda farklı bir güvenlik tedbiri uygulanmayacak. Ancak sınava kalem, silgi gibi ihtiyaçlar haricinde cep telefonu, kitap, defter getirilmeyecek. Öğrenciler sıralarında tekli oturacak. Kişiye özgü kitapçık olmayacak. İki farklı kitapçık türü hazırlanacak ve sınıflarda 2 öğretmen bulunacak. Başvuru ücreti ya da harç gibi herhangi bir isimle ödeme talep edilmeyecek. Anadolu, fen, sosyal bilimler liseleri ve özel okullar da dahil olmak üzere sınavla öğrenci alan tüm okullar için ek sınav yapılmayacak.
Liseye yerleşmede yüzde 70 etkili
Ortaöğretime yerleştirmeye esas puan 6, 7 ve 8. sınıf yıl sonu başarı puanlarının yüzde 30'u ile 8. sınıfta uygulanan merkezi sınav puanlarının yüzde 70'inden oluşacak. 6 ve 7'de bütün derslerin notlarını öğretmen verecek. 8. sınıfta ise merkezi sınavlar etkili olacak. 6, 7 ve 8. sınıfların yıl sonu başarı puanı 300, merkezi sınavların puanı 700 üzerinden hesaplanacak. Ortaöğretime yerleştirmeye esas puan ise bu ikisinin ortalaması alınarak 500 üzerinden hesaplanacak.
Zaman
19 Ekim 2013 Cumartesi
TEOG (Yeni Sınav Sisteminde) Liseye Yerleştirmelerde 6 ve 7. Sınıf Notları da Kullanılacak mı?
Bu yıl Liseye Yerleştirmelerde 6-7. Sınıf Notları da Kullanılacak mı?
Evet, kullanılacak. 6-7 ve 8. sınıf notları %30'u, sınavla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirmelerde kullanılacak.
Yeni SBS' Sınavının Adı Nedir? TEOG: Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş…
TEOG'a göre Merkezi (Ortak) Sınavlar Ne Zaman Yapılacak?
Sınavlar (sadece 6 ders) 1. Dönem ve 2. Dönem olmak üzere yılda her dersten 2 kez yapılacak. Haftalık ders saati sayısı 3 ve daha fazla olan derslerin (Fen ve Teknoloji, Matematik, Türkçe, Yabancı Dil) 2. yazılıları, haftalık ders saati sayısı 2 saat olan derslerin (İnkılap ve Din ) ise 1. yazılıları merkezi sınavla yapılacak. Sınavda her bir ders için 20 soru olacak. 1. Dönem merkezi sınavı Kasım ayının son haftasında, 2. Dönem sınavlarıysa Nisan ayının son haftası yapılacak.
Evet, kullanılacak. 6-7 ve 8. sınıf notları %30'u, sınavla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirmelerde kullanılacak.
Yeni SBS' Sınavının Adı Nedir? TEOG: Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş…
TEOG'a göre Merkezi (Ortak) Sınavlar Ne Zaman Yapılacak?
Sınavlar (sadece 6 ders) 1. Dönem ve 2. Dönem olmak üzere yılda her dersten 2 kez yapılacak. Haftalık ders saati sayısı 3 ve daha fazla olan derslerin (Fen ve Teknoloji, Matematik, Türkçe, Yabancı Dil) 2. yazılıları, haftalık ders saati sayısı 2 saat olan derslerin (İnkılap ve Din ) ise 1. yazılıları merkezi sınavla yapılacak. Sınavda her bir ders için 20 soru olacak. 1. Dönem merkezi sınavı Kasım ayının son haftasında, 2. Dönem sınavlarıysa Nisan ayının son haftası yapılacak.
İşte O Takvim
Ders Adı
|
Haftalık Ders Saati ve Sınav Sayısı
|
Merkezi Sınav
|
1. Dönem Sınav Zamanı
|
2. Dönem Sınav Zamanı
|
Soru Sayısı
|
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
|
2 Saat Ders, 2 Sınav
|
1. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
|
2 Saat Ders, 2 Sınav
|
1. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Fen ve Teknoloji
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Matematik
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Türkçe
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Yabancı Dil
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
TEOG Sınav Sorularını Öğretmenler mi Hazırlayacak? Soru Havuzu Uygulaması Nasıl ve Ne Zaman Hayata Geçecek?
Soruları Öğretmenler mi Hazırlayacak? Soru Havuzu Uygulaması Nasıl ve Ne Zaman Hayata Geçecek?
Soruların hazırlanmasının koordinasyonu bakanlık tarafından yapılacak. İlk etapta sorular bakanlık tarafından hazırlanacak. İlerleyen yıllarda soru havuzu oluşturulacak. Soru havuzuna öğretmenlerden de soru istenecek ve gelen sorular havuza eklenecek. Soru havuzundaki sorulardan da soru çıkacak.
TEOG'a göre Merkezi (Ortak) Sınavlar Ne Zaman Yapılacak?
Sınavlar (sadece 6 ders) 1. Dönem ve 2. Dönem olmak üzere yılda her dersten 2 kez yapılacak. Haftalık ders saati sayısı 3 ve daha fazla olan derslerin (Fen ve Teknoloji, Matematik, Türkçe, Yabancı Dil) 2. yazılıları, haftalık ders saati sayısı 2 saat olan derslerin (İnkılap ve Din ) ise 1. yazılıları merkezi sınavla yapılacak. Sınavda her bir ders için 20 soru olacak. 1. Dönem merkezi sınavı Kasım ayının son haftasında, 2. Dönem sınavlarıysa Nisan ayının son haftası yapılacak.
Soruların hazırlanmasının koordinasyonu bakanlık tarafından yapılacak. İlk etapta sorular bakanlık tarafından hazırlanacak. İlerleyen yıllarda soru havuzu oluşturulacak. Soru havuzuna öğretmenlerden de soru istenecek ve gelen sorular havuza eklenecek. Soru havuzundaki sorulardan da soru çıkacak.
TEOG'a göre Merkezi (Ortak) Sınavlar Ne Zaman Yapılacak?
Sınavlar (sadece 6 ders) 1. Dönem ve 2. Dönem olmak üzere yılda her dersten 2 kez yapılacak. Haftalık ders saati sayısı 3 ve daha fazla olan derslerin (Fen ve Teknoloji, Matematik, Türkçe, Yabancı Dil) 2. yazılıları, haftalık ders saati sayısı 2 saat olan derslerin (İnkılap ve Din ) ise 1. yazılıları merkezi sınavla yapılacak. Sınavda her bir ders için 20 soru olacak. 1. Dönem merkezi sınavı Kasım ayının son haftasında, 2. Dönem sınavlarıysa Nisan ayının son haftası yapılacak.
İşte O Takvim
Ders Adı
|
Haftalık Ders Saati ve Sınav Sayısı
|
Merkezi Sınav
|
1. Dönem Sınav Zamanı
|
2. Dönem Sınav Zamanı
|
Soru Sayısı
|
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
|
2 Saat Ders, 2 Sınav
|
1. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük
|
2 Saat Ders, 2 Sınav
|
1. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Fen ve Teknoloji
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Matematik
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Türkçe
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Yabancı Dil
|
2 Saatten Fazla Ders ve 3 Sınav
|
2. Yazılı Sınav
|
Kasım Ayının Son Haftası
|
Nisan Ayının Son Haftası
|
20 Soru
|
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)