4 Şubat 2020 Salı

Disleksi Nedir, Okul Öncesi Dönemde Disleksi Nasıl Anlaşılır?

Çocuğunuz  sözcükleri  yanlış okuyor, okuma hızı düşük, okuyor ancak akıcı değil mi?
Yazdığı ya da söylediği, dilbilgisi ve noktalama kuralları yanlış, yazılı anlatımı açık değil veya düzensiz mi?

Sayıları algılama ve anlamakta güçlük çekiyor, doğru ve akıcı hesaplama yapamıyor, sayıları kullanarak akıl yürütmekte zorlanıyor mu? Bunlardan bir veya birkaçı çocuğunuzda varsa çocuğunuz disleksi olabilir.

Peki, disleksi nedir?

Disleksi Yazı Örneği
Öncelikle belirtmekte fayda var. Disleksi bir zihinsel yetersizlik sonucu oluşan bir durum değildir veya disleksiklerde zihinsel yetersizlik yaşanmaz. Yani özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda zeka geriliği yaşanmaz. 
Çok akıllı olarak çevresi tarafından gözlemlenen bu çocukların nasıl yavaş ve yanlış okudukları, öğretilmesine karşın niçin hala kötü yazdıkları, belli konularda bilgili ve becerikli olmalarına rağmen nasıl olup da ödev yapmak istememeleri, kendilerini toparlayıp ders çalışmaya odaklanamadıkları, gerekli bilgiye sahip oldukları halde bunları sınav kağıdına yansıtamadıkları, aileleri ve öğretmenleri tarafından anlaşılamamaktadır. 

Tanım olarak disleksi nedir?

Disleksi: Bireyin zekasının normal veya normal üstü olmasına rağmen okumada, yazmada ve dil becerilerinde problem yaşamasına sebep olan özel öğrenme bozukluğudur. Yani bireyin zekasının normal veya normal üstü olmasına rağmen yaşına, zekasına, verilen eğitim düzeyine göre yeterince öğrenememesidir. 
Çoğunlukla çocuk okula başladıktan sonra farkedilen disleksi okumanın yanı sıra dikkat ve hafızayı da etkilemektedir. Bu videomuzda, özgül öğrenme güçlüklerinden biri olan disleksi ne demek, belirtileri nelerdir, tedavi yöntemleri ve merak ettiğiniz bir çok konuya değineceğiz.

Disleksi hangi şiddette ve sıklıkta olur ?

Disleksi ağır olmayan, orta ve ağır derecede şiddet ile karşımıza çıkar. Ağır olmayan disleksi, eğitsel alanda öğrenme becerilerine ilişkin birtakım güçlükler yaşar. Öğrencilik yıllarında yeterli ve gerekli destek zamanında verildiğinde birey zorlukları aşabilir. Orta derecede disleksi, eğitsel bir-iki alanda bariz güçlükler yaşamaktadır. Okul hayatında özel desteğe ihtiyaçları olup belirli uyarlama ve düzenlemelere gereksinimleri vardır. Ağır disleksi, eğitsel alandaki öğrenme becerilerinde ciddi ve ağır zorlanmalar yaşamaktadır. Ev, okul ve hayatta uygun destekler verilmesine rağmen birey tüm etkinlikleri istenen düzeyde gerçekleştiremeyebilir.

1894 yılında Pringle Morgan’ın The British Medical Jounal’da (İngiliz Tıp Dergisi) yayınladığı makalesinde 14 yaşındaki Percy için şunlar yazıyordu:
“Tüm bu yoğun ve süreğen çalışmalara rağmen sadece, o da zorlukla, tek heceli sözcükleri okuyabiliyor. Ona uzun senelerdir öğretmenlik yapan okul müdürü, tüm dersler sözel yazılı değil de sözel işlenseydi Percy’nin okuldaki en başarılı çocuk olacağını belirtiyor.”

Fark edilmesi 1894 yılında olmasına karşın İngiltere’de bile disleksinin detaylı araştırılmaya başlanması 1970'lerde olmuştur. 

Disleksi nasıl anlaşılır?

Okul öncesi, ilköğretim ve ergenlik dönemi belirtileri olarak üçe ayırıp disleksinin nasıl anlaşılacağını aktaracağız. 

Okul Öncesi Dönemde Disleksi Nasıl Anlaşılır?

Disleksi Yazı Örneği 2
Dil gelişimi normal seyirde olan çocuklar 1 yaşındayken tek kelimeleri söylemeye başlar. 12-18 ay arası tek kelimeli sözcükler kullanır. 18-24 aylar arasında iki kelimeyi birleştirerek cümle kurmaya başlar. Anne bak, baba gel gibi. 2-3 yaşlarda iki ve daha fazla sözcükle cümle kurmaya başlarlar. Artık cümlelerinde 3-4 kelime yer almaktadır. Basit emirleri yerine getirirler, düzeylerine uygun soruları cevaplandırırlar. 3 yaş ve sonrasında kelime dağarcığı hızlı artar. Artık öğrendiği kelimeleri cümle içinde doğru olarak kullanmaya başlar. 4 yaş ile birlikte söylediğinin büyük çoğunluğunu yetişkinler anlayabilir. Geçmiş, şimdiki ve geniş zamanlı  cümleleri doğru olarak kurmaya başlar. 5 yaştan itibaren giderek artan bir oranda bir yetişkinin konuşmasına yakın formda soru cümleleri kullanabilir. 5-6 kelimelik cümleler kurabilirler. 
Okul öncesi dönemde disleksi belirtileri; konuşmada gecikme, sözcük dağarcığının yaşıtlarına göre daha az olması, nesnelerin isimlerini söylemekte zorlanma, devrik cümle kullanma, söylemesi gereken eylemin tersini söyleme (örneğin: "Dün babaanneme gittim" yerine "Dün babaanneme geldim"), "Hoş geldin." diyene "Hoşbulduk." yerine "Hoş Geldin" demek, bazı harfleri-kelimeleri yanlış söyleme, konuşmada bebeksiliğin devam etmesi, kelimeleri yanlış telaffuz etme-harf ya da hecelerin yerini değiştirme ( çiçek yerine kekiç, araba yerine abara, toprak yerine torpak gibi), uzun kelimelerin telaffuzunda zorlanma gibi çocuğa en yakınların anlayabildiği, diğerlerinin anlamakta zorlandığı şekilde telaffuz etmede zorlanma. Düzgün ve sıralı cümle zorlandıkları için kendilerini ifade etmekte güçlük yaşama, anlatılanları bölük pörçük ve dağınık anlatma sonucu dinleyenlerin birşey anlamaması, karmaşık yönergeleri anlamada ve yerine getirmede zorluk yaşama, sırasını karıştırma-sıralı şekilde gerçekleştirememe ve bu konuda çevrenin desteğine ihtiyaç duyma, diğer çocukların zevkle ve hızlıca öğrendiği şiir, şarkı ve tekerlemeleri öğrenmede güçlük çekmek, ayları, haftayı ve günleri sırasıyla sayamama okul öncesi döneme ait dil alanındaki disleksi belirtileri sayılabilir. 
Okul öncesi dönemde algısal-kavramsal alandaki disleksi belirtileri; kavramları öğrenmekte gecikir. Geometrik şekiller, sayılar, renkleri sırasıyla saymaya çalışırken zorlanırlar. Gruplama yapmakta güçlük yaşarlar. nesneleri uzunluk, genişlik, renk, şekil ve işlevlerine göre sınıflandırmakta zorlanabilirler. Mesela farklı renk ve büyüklükteki cisimleri-bilyeleri gruplamalarını istediğimizde yapamayabilirler. Mekansal kavramları öğrenmede güçlük yaşarlar. Örneğin sağ-sol, ön-arka, aşağı-yukarı, iç-dış kavramlarını oyunlarda ve etkinliklerde yerinde ve uygun bir şekilde kullanamayabilirler. Zaman kavramını öğrenmede güçlük yaşarlar. Dün-bugün-yarın, önce-sonra, sabah-akşam, geç-eken gibi zamana yönelik kavramları konuşurken yerinde kullanamayabilirler. Mesela dün parka gideceğiz, yarın okula gittik gibi. Sıralama yapmakta güçlük çekerler. Cisimleri büyükten küçüğe, uzundan kısaya sıralamakta güçlük yaşarlar. Mesela birbirinden farklı uzunluklara sahip kalemleri-çubukları sıralayamayabilirler, zorlanırlar. Benzerlik ve farklılıkları kavramakta ve ayırt etmekte güçlük çekebilirler.  
Okul öncesi dönemde bellek, dikkat ve organizasyon alanlarında sorun yaşayabilirler. Şiirleri, şarkıları, öğretmenleri, arkadaşları, akrabalarının isimlerini, işittiklerini, gördüklerini hatırlamakta güçlük çekebilirler. Dikkatlerini bir işte toplamakta ve işin sonunu getirmekte zorlanabilirler. Dikkat sorunlarının öğrenme sorunlarını artırdığını bilmekte fayda var. Çabuk sıkılırlar, etkinliklerin sonunu getiremezler. Mesela sınıfta yapılan resimlerden sıkılıp başka şeylerle uğraşabilirler. Her zaman yaptıkları işleri planlamakta, sırasıyla yapmakta güçlük çekebilirler, kıyafetlerini uygun sıraya göre giyemeyebilirler, sürekli ebeveyn açıklamasına ihtiyaç duyabilirler. 
Ritmik hareket etmekte sorun yaşayabilirler, kaba motor becerilerinde bazı sorunlar gözlemlenebilir. Mesela, müziğin ritmine uygun el çırpmakta, top atmakta, atılan topu tutmakta, zıplamakta, bisiklet sürmeyi öğrenmekte ve ip atlamakta sorunlar yaşayabilirler. Merdiven çıkarken sağ ve sol ayakları koordineli kullanıp merdiven inip çıkmada zorlanabilirler, yeterince hızlı koşamayabilirler. Denge sorunu yaşadıkları için sık sık düşebilir, tek ayak üstünde duramayabilir, seksek ve benzeri oyunlar oynayamayabilirler, sakarlıklar yapabilirler. 
Disleksik oldukları saptanan bazı çocukların desteksiz oturmaları ve yürümelerinde gecikme olmuş olabilir. Kas güçleri zayıf, yaşına göre normal olan ince motor becerileri gerçekleştiremeyebilirler. Mesela düğme iliklemek ve açmak, başkasının yardımı olmadan giyinme, boyama, kesme-yapıştırma, çizgi çalışmalarında zorluk yaşayabilirler. Kalemi düzgün tutamama, kalemi avuçlayarak tutma, şeklini bildiği halde geometrik şekilleri çizememe, makası, çatalı, kaşığı düzgün kullanamama, lego yap-boz gibi oyuncaklarla oynamak istememe görülebilir. 
El, göz ve ayakta çapraz dominans olabilirler. Mesela  yazarken sağ eli, topa vururken sol ayağını kullanma gibi el göz ve ayakta çapraz baskınlık olabilir. 
Okul Öncesi Döneme Ait Duygusal Sosyal Alanlardaki Disleksi Belirtilerine gelecek olursak konuşmada gecikme, sözcük dağarcığının yaşının altında olması, konuşmasının diğerleri tarafından anlaşılamaması gibi nedenlerden dolayı bu çocuklar kendilerini yeterince ifade edemedikleri için akranlarıyla sorun yaşamasına, dışlanmasına, yalnız başına oynamasına veya oyunlarda kendinden küçükleri tercih etmesi ve onlarla oynamasına sebep olabilir. 
Gelişim alanlarında sorun yaşadığını fark eden çocuk kendini değersiz, başarısız ve yetersiz hissedebilir. Bu şekilde algıladığı için oyunlara katılmak istememe, hırçın davranma, belli davranış sorunları gösterme, akranlarına göre kolay ağlama, mutsuzluk, moralin sık bozulması, okula gitmek istememe gibi belirtiler görülebilir. Zorlandıkları oyun veya oyuncaklarla oynamak istemeyebilirler, kendilerini daha başarılı buldukları oyun ve oyuncakları tercih edebilirler, sürekli aynı oyunları tercih edebilirler, grup oyunlarına katılmak istemeyebilirler, boyama yapmak veya şarkı söylemek istemeyebilirler. Hareketli ve sabırsız olabilirler, bu durum da oyunlarda sırasını bekleyememe, arkadaşları tarafından mızıkçı olarak tanımlanmalarına, oyunlardan kopmalara, dışlanmaya ve yalnız oyun oynamak zorunda kalmalarına sebep olabilir. 
Yüz ifadelerini anlamakta, jest ve mimikleri anlamlandırmakta güçlük çekebilirler; bu durum iletişimde güçlük çekmelerine sebep olmaktadır. Yaşadıkları bellek sorunu nedeniyle kuralların sık hatırlatılmasına ihtiyaç duyulabilir. Disleksili çocukların bir çoğu yaşıtlarına göre daha çocuksu davranmakta, olaylara daha kaygılı yaşlakmakta, daha hassas olmaktadırlar. 
Disleksi Yazı Örneği 3
YAZININ DEVAMI GELECEK....



29 Temmuz 2017 Cumartesi

Öğretmen Atamalarında Mülakat Kaldırılacak mı? MEB Bakanından Açıklama...

Bakan Yılmaz: Mülakatta itiraz sayısı azalıyor

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz öğretmen atamaları ile ilgili açıklama yaparken çok merak edilen bir soruya da yanıt verdi. Bakan Yılmaz, öğretmen atamalarında mülakatın kaldırılmayacağını söyledi.
.......................
Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, FETÖ/PDY soruşturmaları kapsamında 33-34 bin öğretmenin ilişiğini kesmek zorunda kaldıklarını belirterek, "Geçen yıl 50 bin öğretmen atadık. Bu yıl 20 bin öğretmen atadık. Ayrılan 34 bin öğretmenin yerine 70 bin öğretmen atadık. Dolayısıyla bir açığımız yok" dedi.
Bakan Yılmaz, Ankara'dan İstanbul'a giderken Bolu'da Dağkent mevkiindeki Yurdaer Camii'nde cuma namazı kıldı. Çıkışta vatandaşlarla sohbet eden Bakan Yılmaz, gazetecilerin de sorularını cevaplandırdı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yardımcı doçentlikle ilgili açıklaması hatırlatılan Bakan Yılmaz, "Gayemiz eğitimde kaliteyi artırmak. Hem temel eğitimde hem orta öğretimde hem de yüksek öğretimde kaliteyi artırmak. Sayın Cumhurbaşkanımızın böyle bir talebi oldu. YÖK Başkanı Sayın Yekta Saraç da açıkladı. Bununla ilgili bir komisyon oluşturuldu. Bu komisyon oluşacak, çalışacak. Taleplerle ihtiyaçlara bakılacak, bazı yerlerde de öğretim üyesi eksiği de var. Bazı yerlere YÖK izin vermesine rağmen açılamayan bölümler var. İhtiyaç neyse, ilim neyi gerektiriyorsa, eğitim kalitesini düşürmeden o komisyon çalışma yapacak. Daha sonra önümüze koyacak. Koyduktan sonra inşallah bir mesafe alırız" dedi.
'34 BİN ÖĞRETMENİN YERİNE 70 BİN ÖĞRETMEN ATADIK'
Bakan Yılmaz, "FETÖ operasyonlarında görevlerinden alınan öğretmenler nedeniyle yeni eğitim öğretim yılında öğretmen açığı olacak mı?" şeklindeki soruya, "Biz 33-34 bin öğretmenin ilişiğini kesmek zorunda kaldık. Geçen yıl 50 bin öğretmen atadık. Bu yıl 20 bin öğretmen atadık. Ayrılan 34 bin öğretmenin yerine 70 bin öğretmen atadık. Dolayısıyla bir açığımız yok. En son rakam Türkiye'nin hemen hemen her yerinde Marmara Bölgesi hariç, öğretmen oranı norm kadroya oranı hep yüzde 90'ın üzerinde. Bu büyük bir rakam. Allah devletimize ve milletimize zeval vermesin" diyerek cevap verdi.
'ÖĞRETMEN ATAMALARINDA MÜLAKATI KALDIRMAYACAĞIZ'
Öğretmen atamalarında mülakatında kaldırılmayacağını açıklayan Bakan Yılmaz, şöyle devam etti:
"Mülakatları kaldırmayacağız. En son 20 bin öğretmen atadık. İtirazlar çok azdı. Arkadaşlardan bilgi istedim. Kendi almış olduğu puanla bu mülakat nedeniyle 3 bin kişinin sıralaması değişmiş. Dolayısıyla da o 3 bin kişiyi gelecek dönemde mümkün olduğu kadar daha da azaltalım ki herkes bunu kabullenebilsin. Mülakatta bu zordur. Ama ilk yapılanda bu daha fazlaydı. Bu mülakatta daha az itiraz oldu. Önümüzdeki dönemde inşallah herkesin itiraz edemeyeceği bir sistemi ortaya koyacağız."
Bakan Yılmaz, Dağkent Mahallesi Muhtarlığı önünde vatandaşlarla ve çocuklarla sohbet ederek çay içti. Öğrenciler, okulda bir eksikliğin olup olmadığını soran Bakan Yılmaz'dan Kürkçüler TOKİ Ortaokulu için halı saha istedi. Bakan Yılmaz, Vali Baruş'tan öğrencilerin isteğinin yerine getirilmesini istedi. Bakan Yılmaz, daha sonra İstanbul'a yola devam etti.

Kimler OHAL Komisyonuna İtiraz Edebilir? OHAL Komisyonuna İtiraz Hakkı Olanlar? OHAL Komisyonuna Başvurabilecekler Kimler?

Anayasa Mahkemesinin son kararları ışığında, OHAL komisyonuna kimler başvurabilir?

Anayasa Mahkemesinin 26 Temmuz 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan son kararları ışığında, OHAL komisyonuna kimler başvurabilir?
......................................................................
685 sayılı KHK ile ihdas edilen Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonunun 17/07/2017 tarihi itibariyle başvuruları almaya başlaması ile Komisyona kimlerin başvurup başvuramayacağına dair tartışmalar da başlamış durumda.
Haklarında KHK'lar ile doğrudan işlem tesis edilenlerin Komisyona başvurabileceğine dair 685 sayılı KHK'nın 2. Maddesinin açık hükmüne rağmen, bazı görüş sahiplerinin; haklarında KHK'lar ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin de Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvurabileceğine dair değerlendirmeleri var ki, bu değerlendirme doğru görünmüyor.
ANAYASA MAHKEMESİ: SADECE KHK İLE HAKKINDA DOĞRUDAN İŞLEM TESİS EDİLENLER OHAL KOMİSYONUNA BAŞVURABİLİR
Anayasa Mahkemesinin 20/07/2017 tarihli ve 2016/22302 sayılı bireysel başvuru kararı da sadece KHK'lar ile haklarında doğrudan işlem tesis edilen gerçek yahut tüzel kişilerin Komisyona başvurabileceğini teyit etmektedir. Mezkur karara konu olayda kapatılan bir özel eğitim kurumunda öğretmen olarak çalışan başvurucunun, çalışma izninin iptal edilmesi nedeniyle bir kısım haklarının ihlalinin ortadan kaldırılması ve tazminat talebini konu edinen bireysel başvuruyu Anayasa Mahkemesi; "başvuru yollarının tüketilmemesi" gerekçesiyle kabul edilemez bulmuştur. Mahkeme, çalışma izninin iptali şeklindeki idari işleme karşı olağan kanun yollarının açık olmadığına ya da var olan kanun yollarının fiilen etkisiz hale geldiğine dair ikna edici bir açıklamada bulunamayan başvurucunun olağan başvuru yollarını tüketmediği sonucuna varmıştır.
HAKKINDA KHK İLE DOĞRUDAN İŞLEM TESİS EDİLMEYENLER İDARİ VE YARGISAL YOLA BAŞVURMALIYDI
Buradan hareketle, Anayasa Mahkemesine yapılan bireysel başvuruya konu olay ile aynı hukuksal statüde olanların, öncelikle olağan idari ve yargısal başvuru yollarına müracaat edilebileceklerini kabulde zaruret vardır. Hemen ifade etmek gerekir ki; hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenler için Anayasa Mahkemesinin kararında belirtilen olağan idari ve yargısal başvuru yollarından biri Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu değildir. Zira, karara konu olayda olduğu gibi hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin, 685 sayılı KHK'nın 2. maddesi uyarınca Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru yapmaları mümkün değildir.
Anayasa Mahkemesinin verdiği 20/07/2017 tarihli ve 2016/25923 sayılı bireysel başvuru kararı da yukarıda vardığımız sonucu doğrulamaktadır. Zira Anayasa Mahkemesi, 672 sayılı KHK ile kamu görevinden çıkarılan ilgilinin başvurusunu "Başvuru yollarının tüketilmemesi" gerekçesiyle kabul edilemez bulmakla birlikte, "Başvurucunun, 685 sayılı KHK'nın 7. maddesinde belirtilen usul ve sürede Komisyona başvurmasında serbestiyetine" demek suretiyle de hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilen başvurucu için Komisyonu adres göstermiştir. Oysa ki, hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyen 2016/22302 başvuru numaralı kararın başvurucusu için Komisyonu başvuru yeri olarak işaret etmemiştir. O halde, hakkında KHK ile doğrudan işlem tesis edilmeyenlerin, olağan idari veya yargısal başvuru yollarına müracaatları gerekir.
667 SAYILI KHK'NIN VERDİĞİ YETKİYLE HAKKINDA İŞLEM TESİS EDİLENLER DE OHAL KOMİSYONUNA BAŞVURAMAZ
Burada 667 sayılı KHK'nın 4. maddesinin 1. fıkrasının verdiği yetki ile bu maddede belirtilen makam, mercii veya kurullarca kamu görevinden çıkarılanların durumlarının irdelenmesinde de fayda görüyoruz. Haklarında doğrudan KHK ile işlem tesis edilmeyenlerin, Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru yapmalarına, 685 sayılı KHK'nın 2. maddesi hükmü uyarınca imkan bulunmamaktadır.
Olağanüstü hal süresince çıkarılan KHK'larda ve özellikle 667 sayılı KHK'da düzenlenen tedbirler bakımından aynı KHK'nın 10. maddesinde yürütmenin durdurulamayacağına dair hüküm haricinde, bu tedbirler bakımından idari yahut yargısal başvuru yollarına müracaat konusunda kısıtlayıcı bir hüküm getirilmemiştir. Bu nedenle 667 sayılı KHK'nın 4. maddesinin 1. fıkrasına göre kamu görevinden çıkarılanların genel hükümler çerçevesinde idari ve yargısal başvuru yollarına müracaat edebilecekleri kanaatindeyiz. Bu şekilde kamu görevinden çıkarmalar nihayetinde idari bir tasarruftur. KHK'nın verdiği yetkiye istinaden yapılması nedeniyle bu tasarrufların yargı denetiminden bağışık olduğuna dair kazai içtihatlara iştirak etmediğimizi belirtmek isteriz. Zira bu şekildeki kamu görevinden çıkarmalar yasama organının inisiyatifi ile olmamıştır.
ASKERİ ÖĞRENCİLERİN DURUMU
Son olarak burada değinmek istediğimiz konulardan biri de kapatılan askeri okullarda bulunan öğrencilerin Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvuru hakkının bulunup bulunmadığıdır.
Olağanüstü hal sürecinde çıkartılan KHK'lar ile kapatılan askeri okul öğrencilerinin öğrenciliklerine son verilmemiş, bu öğrenciler dengi sivil lise ve üniversitelere yerleştirilmiştir. Dolayısıyla askeri öğrenciler hakkında KHK'lar ile doğrudan ilişik kesme işlemi yapılmamıştır. Burada yapılan işlem öğrencilikle ilişik kesilmesi değil, ilgili KHK madde hükmünde de açıkça belirtildiği üzere dengi okullara nakil işlemidir. Askeri öğrenciler hakkında Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından idari işlem tesis edilmek suretiyle askeri okullardan sivil okullara yerleştirme işlemi yapılmıştır. Sonuç olarak; OHAL KHK'ları ile haklarında doğrudan işlem tesis edilmemiş askeri öğrenciler, Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonunun, 685 sayılı KHK'nın 2. Maddesinde belirlenen görev kapsamı dışındadırlar.
Memurlar.Net - Özel

Danıştay'dan sözleşmeli öğretmen mülakatı için önemli karar

Danıştay 12. Dairesi, sözleşmeli öğretmen sınav komisyonu hakkında kritik bir karar verdi. Mahkeme,komisyonu oluşturacak kamu görevlilerine ilişkin hiçbir belirleyici somut kriter bulunmadığı gerekçesi ile yürütmeyi durdurdu.
--------------------------------------------------

Eğitim İş, Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmeliğe karşı dava açtı. Yönetmeliğin KPSS'yi bertaraf eder nitelikteki kariyer ve liyakat ilkelerini hiçe sayan sözlü sınav uygulaması ve bu sınava ilişkin bağlı hükümlerin, Anayasa'ya aykırı olduğunu belirten sendika, yönetmeliğin çok sayıda hükmünün iptal edilmesi istedi.

Danıştay 12. Dairesi'nde görülen davada mahkeme sözlü sınavı yapacak olan sınav komisyonunun oluşumuna ilişkin Yönetmeliğin 9. maddesinin 1. fıkrasının, komisyonu oluşturacak kamu görevlilerine ilişkin hiçbir belirleyici somut kriter bulunmadığı gerekçesi ile yürütmesinin durdurulmasına karar verdi.

Eğitim İş'ten yapılan açıklamada şöyle denildi: "Kararda yer alan Daire hakimlerinin çok sayıdaki karşı oy görüşlerinden de anlaşılacağı üzere yönetmeliğin hukuken tartışmalı çok sayıda hüküm içerdiği açıktır. Özellikle sözleşmeli öğretmelerin alımına ilişkin sözlü sınav uygulamasının kariyer ve liyakat ilkelerini yerine getirmekten uzak olacağı, bununla birlikte yönetmelikte, mülakatın keyfilikten uzak ve yargı denetimine elverişli olacak şekilde gerçekleştirilmesine ilişkin düzenlemelerin yer almamış olması, ayrıca, Sözleşmeli öğretmenlere eş durumu, sağlık, eğitim, can güvenliği, engellilik durumlarına yönelik mazeret nedeniyle yer değiştirme imkanı tanınmaması nedeniyle daire hakimlerinin karşı oylarının yer aldığı görülmüştür. Bakanlığın kararda yer alan hususları iyi tahlil etmesi gerektiğini düşünüyoruz. Mevcut haliyle sözleşmeli öğretmen istihdamı yönetmeliği birçok yönüyle hukuken tartışmalı ve kariyer ve liyakat ilkesini sağlayabilmesi bakımından eksiktir."

Sözleşmeli öğretmenlere yönelik yönetmelik 8 Ağustos 2016 tarihinde Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girmişti.

Mahkeme kararı için Tıklayınız.

KDK, Hatalı HGS Cezalarının İptali Kararı

HGS'deki hatalı cezalar iptal edildi

Hızlı Geçiş Sistemi'ndeki hatalar nedeniyle kesilen para cezaları vatandaşları mağdur ediyordu, Kamu Denetçiliği Kurumu olaya müdahale ederek cezaların iptal olmasını sağladı.
-----------------------------------------------------
Sabah'ın haberine göre Kamu Denetçiliği Kurumu, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Hızlı Geçiş Sistemi'ndeki (HGS) hatalar sebebiyle kesilen idari para cezalarının iptal edilmesi talebiyle şikayet başvurularını, idareyle yaptığı görüşmeler sonucunda çözüme kavuşturarak vatandaşların mağduriyetini giderdi.

Vatandaşların, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün HGS sistemindeki hatalar sebebiyle taraflarına kesilen idari para cezalarının iptali için yaptıkları itirazlara cevap alamadıklarını söyleyerek Kamu Denetçiliği Kurumu'na yaptıkları başvuru olumlu sonuçlandı.
Kurum yetkilileri, konuyla ilgili şikayetleri gerekli makamlara ilettikten sonra verilen tavsiye niteliğindeki kararla birlikte hatalı para cezalarının iptal edildiğini açıkladı.

12 Mayıs 2014 Pazartesi

10/11 Mayıs 2014 Tarihli 8. Sınıflar 2. Dönem Ortak Mazeret Sınavları Soru Kitapçıkları ve Cevap Anahtarı

10/11 Mayıs 2014 Tarihli 8. Sınıflar 2. Dönem Ortak Mazeret Sınavları Soru Kitapçıkları ve Cevap Anahtarı İÇİN TIKLAYINIZ....

2014 TEOG Mazeret Sınav Soruları İçin TIKLAYINIZ

Mazeret sınavları sona erdi soru ve cevaplar yayınlandı. 0/11 Mayıs 2014 Tarihli 8. Sınıflar 2. Dönem Ortak Mazeret Sınavları Soru Kitapçıkları ve Cevap Anahtarı İÇİN TIKLAYINIZ...